5 Gouden Tips Om Succesvol Te Verkopen Op Amazon

Geschreven door Zakarija Acherrat , 10/12/2018

Amazon, de e-commerce gigant, biedt je als winkelier, groothandelaren of fabrikanten een laagdrempelige manier om je producten via hen direct te verkopen aan miljoenen klanten met hun creditcard of paypal account klaar staan om een product te kopen. De laagdrempeligheid om op Amazon je producten te verkopen zorgt er ook voor dat, afhankelijk van je producten en assortiment, je met een enorme concurrentie te maken kunt hebben. Een veel gestelde vraag is dan ook “Hoe kan ik mijn producten vindbaar maken in Amazon en ook verkopen?”.

 

1) Verkoop Producten Op Basis Van Vraag & Brutomarge

Maak een selectie van de producten die je op Amazon wilt gaan verkopen niet alleen op basis van de vraag hiernaar. Maar vooral ook op de brutomarge en verkoopprijs. Dat gezonde brutomarges en dekkingsbijdrage (contributiemarge) enorm belangrijk zijn in de handel is geen nieuw gegeven. Maar op een marktplaats als Amazon waar zowel verkoopkansen zijn en de concurrentie op de loer ligt, is het hebben van goede brutomarges een strategisch concurrentievoordeel. Deze brutomarge geeft je namelijk de ruimte om geld beschikbaar te stellen en te herinvesteren in marketingactiviteiten op Amazon zelf. Denken hierbij aan Amazon Ads (betaalde zoekadvertenties van Amazon)  en (tijdelijke) kortingen om verkoop en reviews te stimuleren.

 

2) Verricht Goede Zoekwoordanalyses

Wanneer het aankomt op het gebruik van Amazon en Google door klanten kunnen er overeenkomsten gevonden worden. Amazon wordt namelijk net als Google steeds vaker als zoekmachine gebruikt voor het vinden van producten. Het achterhalen van deze Amazon zoekopdrachten en het gebruiken van deze zoekwoorden in jouw productomschrijvingen en andere productcontent vergroot de (organische) vindbaarheid van jouw producten. Wanneer we spreken over het achterhalen van de zoekopdrachten die klanten gebruiken spreken wij vaak van een zoekwoordanalyse of van een zoekwoordstategie.

 

3) Maak Onderscheidende, Informatieve & Wervende Content

Onderscheidende content in al zijn vormen is en blijft belangrijk. En niet alleen om de vindbaarheid en de verkoop van de producten te stimuleren, maar vooral ook om retouren, klachten en slechte reviews te voorkomen.  Bij het ontwikkelen van productcontent willen je wijzen op het ineenovereenstemming van bijvoorbeeld productomschrijvingen, productafbeeldingen, productvideo’s en storefront designs op de kwaliteit en uitstraling van je producten en merken. Dit helpt je een consistente boodschap te communiceren en klantvertrouwen op te bouwen. Daarnaast is ons advies de content door te optimaliseren op basis van de inzichten die je verzameld vanuit de klanten en advertentiedata.

 

4) Breng De Verkoop Op Gang

Wat je nu gaat lezen klinkt tegenstrijdig maar geeft wel het onderliggende principe van Amazon weer. Je kunt je product op Amazon pas verkocht krijgen, als deze al verkopen realiseert. De verkoopaantallen van een specifiek product zorgen er namelijk voor dat Amazon dat specifieke product ook organisch beter vindbaar maakt. Amazon verdient aan jouw producten wanneer deze door verkocht worden. Niet vreemd dus dat zij producten met hoge en constante verkoopaantallen voorrang geven en beter vertonen in organische zoekresultaten. En hiermee ontstaat vaak een dilemma voor Amazon verkopers. Hoe krijg ik mijn producten verkocht op Amazon?, is een vaak gehoorde vraag. Een paar verkooptactieken om de verkoop te stimuleren zijn:

  • Gebruik maken van Amazon Ads
  • Gebruik maken van verkoopkortingen d.m.v. kortingscodes
  • Gebruik maken van externe acquisitiekanalen

 

Amazon reviews verzamelen

 

5) Verzamel Positieve Reviews

De voordelen van positieve reviews is enorm. Ze ontwikkelen en bouwen vertrouwen op bij klanten, verbeteren de organische ranking en stimuleren de verkoop. Het verkrijgen van positieve reviews is niet eenvoudig maar ook niet onmogelijk. Kwalitatieve producten, snelle levertijden en een goede klantenservice helpen hierbij. Denk naast snelle levertijden ook aan het snel reageren op klantvragen Door Amazon Ads in te zetten kun je op een snelle manier de eerste verkopen realiseren en de eerste reviews verzamelen. Wanneer je voldoende reviews hebt verzameld, worden deze reviews (sterren) ook bij de advertenties vertoond.

Wat Is Online Marketing? Synoniemen, Definities, Modellen En Strategieën

Dekkingsbijdrage & Contributiemarge

Google Penguin Update 4.0 Real Time Backlink Evaluatie

Wij helpen je graag verder

Hulp nodig bij het online
verkopen van je producten?

img
LinkedInTwitterFacebookFacebook MessengerWhatsAppEmailShare