Dekkingsbijdrage & Contributiemarge

Geschreven door Zakarija Acherrat , 10/12/2018

De dekkingsbijdrage (ook wel bekend als de contributiemarge) is een kengetal vanuit het financieelmanagement waarmee de winstgevend per product bepaald kan worden. De dekkingsbijdrage is de marge dat overblijft om de constante kosten te kunnen betalen en om winst te kunnen maken. De dekkingsbijdrage wordt vaak uitgedrukt in een percentage.

 

Formule dekkingsbijdrage (contributiemarge)

De formule om de dekkingsbijdrage te kunnen berekenen is als volgt:

  • Afzet x (verkoopprijs – variabele kosten per product) = Dekkingsbijdrage

Voorbeeld: wanneer de verkoopprijs van een product €100 is en de kostprijs €10, Dan is dekkingsbijdrage 90%.

 

Het verschil tussen de dekkingsbijdrage (contributiemarge) en brutomarge

De dekkingsbijdrage houdt bij het vaststellen van de winst rekening met de variabele kosten die gemaakt worden per product. De brutomarge houdt alleen rekening met de vaste kosten. Variabele kosten als rentekosten, verkoop en reclamekosten worden hierbij niet ogenschouw genomen. Dit maakt dat met de dekkingsbijdrage of contributiemarge de nettowinst per product nauwkeuriger vastsgesteld kan worden.

Wat Is Online Marketing? Synoniemen, Definities, Modellen En Strategieën

5 Gouden Tips Om Succesvol Te Verkopen Op Amazon

Google Penguin Update 4.0 Real Time Backlink Evaluatie

Wij helpen je graag verder

Hulp nodig bij het online
verkopen van je producten?

img
LinkedInTwitterFacebookFacebook MessengerWhatsAppEmailShare