Wat is een sales qualified lead?

Wanneer je als bedrijf wil groeien en omzet nodig hebt, sta je vroeg of laat voor de uitdaging om met hetzelfde marketing en sales budget meer en betere klanten te werven. Een ieder die binnen je bedrijf verantwoordelijk is voor de klantacquisitie, jijzelf, je sales directeur of sales manager, zal begrijpen dat een efficiënt sales proces bijdraagt aan het sneller vinden van potentiële klanten en werven van winstgevende klanten. Leads, voornamelijk de kwaliteit ervan, beïnvloeden in grote mate de efficiëntie van je sales proces. In dit artikel wil ik je daarom kennis laten maken met de sales qualified lead (SQL). Niet alleen omdat de sales qualified lead (SQL) de efficiëntie van je sales proces beïnvloedt, maar ook omdat deze de closing ratio van je sales medewerkers en de winstgevendheid van je bedrijf op termijn bepaalt. Wanneer je dit artikel leest, leer je de sales qualified lead herkennen, heb je richtlijnen om marketing en salesactiviteiten op elkaar af te stemmen, richtlijnen om deze type lead te closen en zo structureel te werken aan de groei van je bedrijf.

Definitie van de sales qualified lead

In de basis is een lead een potentiële klant, zakelijk of particulier, die een mate van interesse toont in je bedrijf, dienst of product. Door deze mate van interesse te bepalen, erg weinig, heel erg veel, of iets daar tussenin, kun je leads van elkaar gaan onderscheiden. Een sales qualified lead is een type lead die erg veel interesse in je producten en diensten toont. Vanuit het perspectief van het koopproces is een sales qualified lead voorbij de bewustwordingsfase, maar schommelt tussen de overwegingsfase en de koopfase in. Een sales qualified lead geeft namelijk duidelijke koopsignalen. Jouw bedrijf, producten of dienst staan op zijn shortlist.

Vanuit het perspectief van de sales funnel, en deze is in iedere organisatie net anders, bevindt een sales qualified lead zich in de laatste fasen. Om precies te zijn de twee fasen vooraf aan het klant worden. 

Wanneer je als bedrijf een lead kwalificeert als een sales qualified lead, heeft dit consequenties op de kosteneffectiviteit van je sales medewerkers en sales activiteiten. Sales medewerkers en sales activiteiten kosten relatief veel. Wanneer leads geen koopbereidheid en dus niet kopen of hun koop uitstellen verlaagt dit je ROI op je marketing en sales investeringen en loop je potentiële omzet mis. Het is daarom van belang leads van elkaar te onderscheiden en te herkennen.

3 criteria waar je een sales qualified lead aan herkent

Gekwalificeerde sales leads herkennen is daarom cruciaal en kan het best systematisch aangepakt worden. Kenmerken waaraan je een sales qualified lead herkent zijn:

  1. De vele overeenkomsten van de lead met je ideale klantprofiel
  2. Hij ervaart een zakelijk pijn die je kan oplossen of heeft een behoefte waar je als bedrijf in kunt voorzien
  3. Een sales qualified lead toont interesse in je product of dienst

Verder kun je sales qualified leads herkennen aan de volgende gebeurtenissen:

  • Herhaalbezoeken van de leads aan tarieven pagina’s
  • Aanvragen voor een adviesgesprek
  • Aanvragen van een offerte

Ieder bedrijf is uniek, ook als ze vergelijkbare diensten aanbieden en vergelijkbare klanten bedienen. Je interne processen, medewerkers, proposities, strategie, doelstellingen en prioriteiten zijn een paar voorbeelden die hierop van invloed zijn. Dit maakt dat de kenmerken waar je een sales qualified lead aan herkent voor ieder bedrijf anders zijn. Deze kenmerken noemen we in vakjargon leadkwalificatie criteria. Voor een efficiënte leadgeneratie en sales is het opstellen van leadkwalificatie criteria een must.

Niet elke sales qualified lead is hetzelfde en dit is waarom

Wanneer je een lead als een sales qualified lead kan beschouwen, hangt dus erg nauw samen met de leadkwalificatie criteria die je als bedrijf bepaalt. Maar ook aan de hoeveelheid criteria waarvan jij vindt dat een lead aan moet voldoen. Mocht je bijvoorbeeld 5 criteria hebben vastgesteld. Beschouw je dan een gegenereerde lead als een sales qualified lead alleen als hij aan alle 5 de criteria voldoet of ook als hij aan 3 van de 5 criteria voldoet? Waar en hoe hoog je deze lat legt, is afhankelijk van de waarde die je iedere leadkwalificatie criteria toekent. Het proces van het toekennen van waardes aan iedere leadkwalificatie criteria noemen lead scoring.

Marketing draagt een lead over aan sales

Leads overdragen van marketing aan sales

Het is aanbevolen dat degene die betrokkenen zijn bij de marketing en sales activiteiten van je bedrijf (interne en externe betrokkenen) een gedeelde visie hebben over:

  1. Je ideale klanten 
  2. De type leads die je onderscheidt
  3. De criteria waarmee je leads van elkaar onderscheidt

Enerzijds om miscommunicatie te beperken en anderzijds om marketing en sales processen veel beter op elkaar af te stemmen. Op deze manier voorkom je namelijk dat je sales medewerker leads krijgen die nog geen koopbereidheid tonen en zo hun spaarzame tijd verliezen en omzet mislopen.

Hoeveel sales qualified leads heb je nodig om je sales doelen te halen

Nu je weet wat sales qualified leads zijn en inziet dat je met de juiste indeling van leads jouw sales een flinke boost kan geven, kan ik me voorstellen dat je wil weten hoeveel sales qualified leads je moet genereren om je sales doelstellingen te kunnen behalen. Om die reden hebben we een rekentool gemaakt waarmee je dit eenvoudig kan doen. 

Bereken hier je leadquota.

Note

De afbeeldingen die we in dit artikel gebruikt hebben, zijn door ons zelf gemaakt en komen van de afbeeldingen banken Unsplash en Freepik.

Takeaways

  • Bedenk voor je aan de slag gaat aan welke zaken je wilt werken. Welk deel van jouw website functioneert niet naar behoren als het gaat om leadgeneratie?
  • Zorg dat je jouw bezoeker aanspreekt met het ontwerp van je website. De verschillende onderdelen moeten kloppen, een effectief landingspagina formulier, het design zelf, update de content.
  • Een goede gebruikservaring is uitermate belangrijk om te voorkomen dat mensen afhaken. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor de bezoeker om lead te (willen) worden.
  • Denk ook aan toegankelijkheid; steeds meer mensen gebruik hun mobiele telefoon om te zoeken en niet iedereen gebruikt dezelfde zintuigen om jouw website te bezoeken.
  • Vergeet zeker niet de SEO & SEA voor het promoten van je website.

Bel mij terug!

Wil je meer weten over onze leadgeneratie dienstverlening? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake gesprek. Bel ons op 085 – 0606 366 of gebruik dit contactformulier.