Jouw bedrijf, producten en diensten onderscheiden van concurrenten en klanten inspireren, is vandaag de dag geen eenvoudige opgave. Waarom weet een bedrijf als Apple de MacBook, de iPod, de iPhone en straks misschien wel de Homepod tot een succes te brengen waar andere bedrijven hun marktaandeel enorm zien afnemen?
Volgens Simon Sinek, een internationaal erkende marketing consultant, stellen deze succesvolle bedrijven hun drijfveren, ambities en waarden centraal (waarom) in plaats van de functionaliteiten en specificaties van de producten en diensten (wat) die zij op de markt brengen. Op deze manier beantwoorden zij met hun marketing, communicatie en producten (diensten) aan de betekenis die klanten aan hun merk willen ontlenen. Met als gevolg dat deze bedrijven:
- veel beter met klanten kunnen communiceren,
- klanten kunnen inspireren,
- en zich fundamenteel kunnen onderscheiden van hun concurrenten.
In deze blogpost kun je een inspirerende video bekijken waarin Simon Sinek de werkwijze van deze bedrijven toelicht. Deze werkwijze omschrijft hij in zijn boek (Start with the why) als het Golden Circle model.
Het Golden Circle model
Het Golden Circle model, bestaat uit een 3-tal kernvragen waarvan de antwoorden in een chronologische volgorde gecommuniceerd worden. Dit model, wat ook jij kan gebruiken bij het ontwikkelen van jouw onderscheidend vermogen, bestaat uit de volgende 3 kernvragen:
1 De waarom-vraag:
De waarom-vraag geeft klanten inzicht in de motieven, intenties, doelen en het nut van jouw bedrijf. Op die manier kun je klanten emotioneel raken en jouw bedrijf daadwerkelijk onderscheiden van concurrenten. Winst maken wordt hierbij niet gezien als doel maar als resultaat van alle bedrijfsprocessen. De waarom-vraag bestaat uit een aantal deelvragen zoals; waarom bestaat jouw bedrijf?, waarom doen jouw producten en diensten ertoe voor anderen? en wat zijn de overkoepelende doelstellingen van jouw bedrijf? Volgens Simon Sinek is dit de belangrijkste vraag waarop een bedrijf antwoord moet geven.
2 De hoe-vraag:
De hoe-vraag geeft inzicht in het onderscheidend vermogen van jouw producten en diensten. En in de processen en werkwijze die jouw producten en diensten voortbrengen.
3 De wat-vraag:
De wat-vraag geeft aan wat jouw bedrijf produceert in termen van producten en diensten. Daarnaast geeft het inzicht in de functionaliteiten en specificaties van jouw producten en diensten. Volgens Simon Sinek is dit een minder belangrijke antwoord voor klanten dan de waarom-vraag.
Jouw onderscheidend vermogen formuleren
Waar het boek Start With The Why vooral de theorie achter het Golden Circle model toelicht, is het boek Find Your Why praktisch van aard en een absolute aanrader om praktisch aan de slag te gaan met dit model.
Wie is Simon Sinek?
Simon Sinek werd in 1973 in Londen geboren, woonde later in Johannesburg en Hongkong, voor hij neerstreek in New Jersey. Daar werkte hij voor grote reclamebureaus, totdat hij zich besloot te gaan verdiepen in de zin van het leven en in 2009 het boek ‘Start With Why‘ schreef. Het werd een ongekende bestseller, zeker na Sineks 20 minuten durende optreden op de TEDx-conferentie, het op 18 na meest bekeken verhaal ooit. Het leverde hem niet alleen uitnodigingen op van bedrijven als Microsoft, Dell en SAP, maar ook van bijvoorbeeld de ambassades van Bahrein en Irak, van de Verenigde Naties en van het Amerikaanse Congres. Sinek is adjunct-staflid van de bekende denktank RAND en doceert strategische communicatie aan Columbia University in New York.