Lezen:
Hoe onderscheid ik mijn bedrijf?

Hoe onderscheid ik mijn bedrijf?

24/09/2018

Jouw bedrijf, producten en diensten onderscheiden van concurrenten en klanten inspireren, is vandaag de dag geen eenvoudige opgave. Waarom weet een bedrijf als Apple de MacBook, de iPod, de iPhone en straks misschien wel de Homepod tot een succes te brengen waar andere bedrijven hun marktaandeel enorm zien afnemen?

Volgens Simon Sinek, een internationaal erkende marketing consultant, stellen deze succesvolle bedrijven hun drijfveren, ambities en waarden centraal (waarom) in plaats van de functionaliteiten en specificaties van de producten en diensten (wat) die zij op de markt brengen. Op deze manier beantwoorden zij met hun marketing, communicatie en producten (diensten) aan de betekenis die klanten aan hun merk willen ontlenen. Met als gevolg dat deze bedrijven:

  1. veel beter met klanten kunnen communiceren,
  2. klanten kunnen inspireren,
  3. en zich fundamenteel kunnen onderscheiden van hun concurrenten.

In deze blogpost kun je een inspirerende video bekijken waarin Simon Sinek de werkwijze van deze bedrijven toelicht. Deze werkwijze omschrijft hij in zijn boek (Start with the why) als het Golden Circle model.

Het Golden Circle Model van Simon Sinek

Het Golden Circle model

Het Golden Circle model, bestaat uit een 3-tal kernvragen waarvan de antwoorden in een chronologische volgorde gecommuniceerd worden. Dit model, wat ook jij kan gebruiken bij het ontwikkelen van jouw onderscheidend vermogen, bestaat uit de volgende 3 kernvragen:

1 De waarom-vraag:

De waarom-vraag geeft klanten inzicht in de motieven, intenties, doelen en het nut van jouw bedrijf. Op die manier kun je klanten emotioneel raken en jouw bedrijf daadwerkelijk onderscheiden van concurrenten. Winst maken wordt hierbij niet gezien als doel maar als resultaat van alle bedrijfsprocessen. De waarom-vraag bestaat uit een aantal deelvragen zoals; waarom bestaat jouw bedrijf?,  waarom doen jouw producten en diensten ertoe voor anderen? en wat zijn de overkoepelende doelstellingen van jouw bedrijf? Volgens Simon Sinek is dit de belangrijkste vraag waarop een bedrijf antwoord moet geven.

2 De hoe-vraag:

De hoe-vraag geeft inzicht in het onderscheidend vermogen van jouw producten en diensten. En in de processen en werkwijze die jouw producten en diensten voortbrengen.

3 De wat-vraag:

De wat-vraag geeft aan wat jouw bedrijf produceert in termen van producten en diensten. Daarnaast geeft het inzicht in de functionaliteiten en specificaties van jouw producten en diensten. Volgens Simon Sinek is dit een minder belangrijke antwoord voor klanten dan de waarom-vraag.

Jouw onderscheidend vermogen formuleren

Waar het boek Start With The Why vooral de theorie achter het Golden Circle model toelicht, is het boek Find Your Why praktisch van aard en een absolute aanrader om praktisch aan de slag te gaan met dit model.

Wie is Simon Sinek?

Simon Sinek werd in 1973 in Londen geboren, woonde later in Johannesburg en Hongkong, voor hij neerstreek in New ­Jersey. Daar werkte hij voor grote reclamebureaus, totdat hij zich besloot te gaan verdiepen in de zin van het leven en in 2009 het boek ‘Start With Why‘ schreef. Het werd een ongekende bestseller, zeker na Sineks 20 minuten durende optreden op de TEDx-conferentie, het op 18 na meest bekeken verhaal ooit. Het leverde hem niet alleen uitnodigingen op van ­bedrijven als Microsoft, Dell en SAP, maar ook van bijvoorbeeld de ambassades van Bahrein en Irak, van de Verenigde Naties en van het Amerikaanse Congres. Sinek is adjunct-staflid van de ­bekende denktank RAND en doceert strategische communicatie aan Columbia University in New York.

Gerelateerde artikelen

Mobiele internetgebruiker zakelijk
10/03/2017

Hoeveel mobiele internetgebruikers heeft Nederland?

Voor mijzelf en diegene die nog geen aandacht hebben geschonken aan mobiel in hun digitale marketingstrategie, heb ik hieronder wat cijfers opgesomd over het mobiel internetgebruik in Nederland. Je kunt deze gebruiken als stof tot nadenken, als input voor een situatieanalyse of als achtergrondinformatie voor het volgende design project.

Google Voice smart speakers
18/10/2013

Wat is voice search? En wat is de relatie hiervan met de Google Hummingbird update?

Op 15 okober 2013, tijdens de viering van haar 15 jarige bestaan, maakte Google de wereld kenbaar dat de zoekmachine de grootste update sinds haar ontwikkeling heeft ondergaan. De update staat bekend als de Hummingbird update. Lees hier wat het effect ervan is.

Zakelijke content op een tablet en in een krant
16/10/2019

Waarom is content essentieel voor succesvolle B2B leadgeneratie?

2 dagen beursdeelname, 160 telefoontjes, 1000 kilometer, 20 zakelijke bezoekjes en 40 koppen koffie verder met als resultaat: 2 of 3 leads. We rijden wat af in onze leaseauto’s om alle afspraken met geïnteresseerde partijen af te gaan. Echter is anno 2020 deze manier van leads genereren niet meer effectief. Waarom niet en hoe pas je je leadgeneratie strategie hierop aan?

Arrow-up