Blog

Wat zijn inbound leads?

Heb je genoeg van het pitchen aan ongeïnteresseerde bedrijven of het irriteren van mogelijke klanten met cold calls? Dan is het genereren van inbound leads de ideale oplossing. Inbound leads zijn nieuwe potentiële klanten die uit eigen interesse en initiatief je producten afnemen of contact opnemen met je organisatie. Hoe je deze klanten aantrekt lees je in dit blog.

Wat zijn inbound leads?

Stel je voor dat je niet langer hoeft te bellen naar mogelijke klanten die zonder te luisteren ophangen. Of dat je een pitch moet houden voor een bedrijf dat stiekem toch al een ander heeft gekozen en jouw tijd verdoet. Je hebt niet meer te maken met leads die totaal geen idee hebben over wie jij bent of wat je organisatie doet. In plaats daarvan heb je een klant die, uit eigen interesse in je diensten of producten, zelf contact opneemt met je organisatie. Dit is niet een willekeurig fenomeen, maar het doel van inbound lead generatie.
Door goed gebruik te maken van content marketing en door effectief in te spelen op de hulpvragen van je doelgroep is het mogelijk om inbound leads binnen te halen. Deze potentiële klanten zitten nog regelmatig in een vroeg stadium van hun buyers journey. Om een beeld te krijgen van hun mogelijke acties helpt het om bij jezelf te rade te gaan. Wat is het laatste dat jij online hebt besteld en hoe verliep dat? Vaak begin je met het zoeken van informatie over het product (of de dienst) dat je wilt kopen. In andere gevallen heb je een probleem waarvoor je een oplossing zoekt. Wanneer je een vraag daarover intypt op een zoekmachine kom je al snel terecht bij iemand die een oplossing verkoopt.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is de marketingstrategie die jou deze inbound leads gaat opleveren. Deze strategie biedt de mogelijkheid om al vroeg in de sales pipeline je doelgroep te interesseren. Bij het opstellen van een inbound marketingstrategie is er een sleutelwoord dat je vaak gaat terughoren. Content, content en content. Door interessante blogs te schrijven of informerende video’s te publiceren kan je een potentiële klant op je website en in je invloedssfeer krijgen.

Een groot nadeel van outbound marketing is dat de doelgroep geïrriteerd kan worden omdat hun dag erdoor onderbroken wordt. Bij inbound marketing kiest de prospect zelf waar en wanneer zij contact met jou opnemen. Ook kiest de prospect het kanaal waarmee zij jouw organisatie benaderen. Die potentiële klant zou, zolang jij op het juiste kanaal actief bent met de content waar zij naar op zoek zijn, zo bij jou terecht kunnen komen.

De eerste stap, attract, houdt zich bezig met het aantrekken van nieuwe bezoekers en leads die behoren tot jouw target doelgroep. Daarbij is het belangrijk dat je focust op de juiste doelgroep en niet de aandacht van een algemeen breed publiek probeert te trekken. Aan het eind van de dag is immers jouw doelgroep degene die je producten koopt of je diensten inschakelt.

Om een duidelijk en inzichtelijk beeld van je doelgroep te krijgen, is het opstellen van persona’s een grote hulp. Persona’s zijn een karakterisering van je ideale consument, vaak met een omschrijving en een visuele reflectie in de vorm van een stockfoto. Naast deze stockfoto bevat de persona enkele biografische eigenschappen en drijfveren die de doelgroep samenvatten. 

Wanneer je eenmaal een helder beeld hebt van je doelgroep kan je beginnen met het produceren van content. De vragen waar je potentiële klanten mee zitten zijn hiervoor de motivatie. Vragen over de prijs, het verschil tussen de opties en wat deze producten of diensten uniek maakt zijn vanzelfsprekend. Maar door verder te denken kan je ook goed inspelen op eventuele andere vragen en problemen waar je doelgroep mee zit. Zelfs als deze niet direct gelinkt zijn aan het product of de dienst die je verkoopt. Zo verbind je al vroeg een gevoel van expertise aan je organisatie en sla je leads al in het begin van hun buyers journey aan de haak. 

Wil je meer leren over lead nurturing? Lees dan ons blog ‘Lead nurturing. Van onbekende prospect tot terugkerende klant‘!

Note: Afbeelding: Inbound marketing vector created by upklyak via www.freepik.com

Takeaways

  • Inbound leads zijn nieuwe potentiële klanten die uit eigen interesse en initiatief je producten afnemen of contact opnemen met je organisatie.
  • Bij inbound marketing kiest de prospect zelf waar en wanneer zij contact met jou opnemen, ook met welk kanaal.
  • Met inbound marketing kan je al vroeg in de sales pipeline je doelgroep te interesseren in je product of dienst door middel van content marketing.
  • Stel een buyer’s persona op om een duidelijk en inzichtelijk beeld van je doelgroep te krijgen. Persona’s zijn een karakterisering van je ideale consument, vaak met een omschrijving en een visuele reflectie in de vorm van een stockfoto.
  • Speel bij het produceren van content in op de vragen en problemen waar jouw doelgroep mee zit, ook op basis van de buyer’s persona. Zelfs wanneer dit niet direct gelinkt is met het product of de dienst die je verkoopt.
  • Door hiermee leads in het begin van hun buyer’s journey te trekken, bouw je een gevoel van vertrouwen en expertise op.
Share on linkedin
Share on facebook
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pocket

Gerelateerde artikelen

Bel mij terug!

Wil je meer weten over onze leadgeneratie dienstverlening? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake gesprek. Bel ons op 085 – 0606 366 of gebruik dit contactformulier.