De berichtgeving van Google afgelopen week tijdens de Performance Summit is een van de aanleidingen geweest voor het schrijven van deze post. Google heeft namelijk aangegeven grote en verstrekkende aanpassingen te doen aan het advertentieplatform AdWords eind dit jaar. Voor diegene die (nog) niet gebruikmaken van Google AdWords zijn deze wijzigingen misschien niet zo interessant, maar de achterliggende redenen hiervoor raken vrijwel iedereen die online actief is.
De mobiele revolutie is namelijk zo groot dat een tech gigant als Google haar prioriteiten voor de meest vitale bedrijfsactiviteiten als Advertising en Analytics verlegt van desktop naar mobiel. Volgens Google zelf komt nu meer dan 50% van het wereldwijde webverkeer van mobiele apparaten. (Ramaswamy, 2016) Tijd dus om mobiel echt serieus te nemen en hierop te anticiperen. Voor mijzelf en diegene die nog geen aandacht hebben geschonken aan mobiel in hun digitale marketingstrategie, heb ik hieronder wat cijfers opgesomd over het mobiel internetgebruik in Nederland. Je kunt deze gebruiken als stof tot nadenken, als input voor een situatieanalyse of als achtergrondinformatie voor het volgende design project.
Het gebruik en gedrag van mobiele telefoons in Nederland
Hoewel over cijfers wordt gezegd dat ze niet liegen, blijkt uit gesprekken met opdrachtgevers en praktijksituaties dat geaggregeerde cijfers niet altijd overeenkomen met de afzonderlijke situatie van een organisatie. De onderstaande cijfers, tabellen en grafieken schetsen wel een goed beeld van de Nederlandse mobiele internetmarkt, maar zijn pas waardevol als deze aangevuld worden met kwalitatieve data en kwantitatieve data uit de eigen (web) analytics bronnen.
Het aantal internetgebruikers in Nederland
Om het geheel van cijfers in context te plaatsen hierbij een grafiek met het totaal aantal internetgebruikers in Nederland. In 2014 gebruikte 94% van de Nederlanders het internet. (Wereldbank, 2016)
Surftijd van de gemiddelde Nederlander
In het rapport van de Media Standard Survey 2015 is terug te lezen dat de gemiddelde Nederlander 15 uur per week op het internet surft. Ruim 34% meer dan het index jaar 2011. Het aantal surfuren verschilt naar gelang de leeftijd en het opleidingsniveau. Zo is in tabel 1 te lezen dat naar mate de leeftijd stijgt het aantal surfuren per week dalen. Voor zover interessant is in dezelfde tabel ook te zien dat hoog opgeleiden een hogere surftijd hebben dan lager opgeleiden. (Kok, Petric, Vos, & Hulst, 2016)
De gebruikte apparaten om op het internet te surfen
In het MSS 2015 rapport is ook te zien welke apparaten door consumenten gebruikt worden voor internetactiviteiten. Opvallende conclusies m.b.t. de gebruikte apparaten zijn:
- Dat de smartphone met 68,1% even vaak gebruik wordt als de laptop 68,2%
- Dat de tablet met 54,2% vaker wordt gebruikt dan de PC 53,7%
- Dat de PC 3 jaar lang een daling heeft vertoond als apparaat om mee te surfen
- Dat de smartphone sinds 2011 enorm groeit
Voor meer informatie zie grafiek 2.
86% van de Nederlanders heeft een smartphone
De telecompaper meldt dat in Q1 van 2016 ruim 86% van de Nederlanders een smartphone bezit tegenover 78% het jaar ervoor. Een groei van maar liefst 10%. (telecompaper, TP. Basics 2016 Q1 – Smartphone edition, 2016) In grafiek 3 is de opbouw en de razendsnelle groei van het smartphone bezit sinds 2014 terug te zien.
Populairste smartphones 2016
Het marktaandeel van smartphones in Nederland anno 2016 ziet er als volgt uit:
- Samsung 45% (+2%)
- Apple 32% (+7%)
- Sony 5%
- HTC, Nokia/Microsoft, LG, Huawei & de rest. …(18%)
In tabel 3 zijn de 10 populairste smartphones terug te zien en hun marktaandeel in de 2015 en 2016.
Het marktaandeel van mobiele besturingssystemen
In Nederland zijn 2 mobiele besturingssystemen dominant, namelijk Android en iOS. Beiden zijn goed voor ruim 98% van de markt.
68% van de Nederlandse huishoudens heeft 1 of meer tablets
De groei van het tablet bezit is in vergelijking met de smartphones minimaal. Eind 2015 bezaten er gemiddeld 67% van de Nederlandse huishoudens een tablet. In het eerste kwartaal van 2016 hadden 68% van de Nederlandse huishoudens een tablet. Een minimale groei van 1,5%. (telecompaper, TP:Basics 2016 Q1 – Tablet edition, 2016)
Ruim €2,8 miljard aan mobiele aankopen
De Thuiswinkel Marktmonitor 2015 vermeldt dat de Nederlandse e-commerce bestedingen ruim €16 miljard bedroegen in 2015. (Thuiswinkel Waarborg, 2015) In grafiek 6 is te zien dat in 2015 bijna 10% van de totale e-commerce aankopen via de smartphone verliep en ruim 8% via de tablet. Online aankopen via smartphone en tablet zijn dus samen goed voor ruim 18% van de totale e-commerce transacties en kunnen worden geschat op €2,88 miljard. (Statista, 2016) De Thuiswinkel Waarborg laat in een persbericht weten te verwachten dat bijna de helft (49%) van de e-commerce aankopen in 2018 via een mobiel of tablet zullen plaatsvinden. (Thuiswinkel Waarborg, 2015)
Populaire mobiele internetactiviteiten op de smartphone
In het rapport Trends in digitale media 2015 van onderzoeksbureau GFK is veel informatie opgenomen over het mobiel internetgebruik in Nederland. Grafiek 7 bevat een overzicht van de activiteiten die Nederlanders op hun mobiel of tablet ondernemen. Dominerende activiteiten de mobiel (naast het bellen) zijn emailen (76%), chatten via bijv. WhatsApp (72%) en foto’s maken (69%).
Van cijfers naar inzichten
De cijfers liegen er niet om. Mobiele apparaten hebben een prominente plek verworven in ons surfgedrag en vooral de smartphone is instaat geweest om de afgelopen jaren de laptop en desktop van zijn troon te stoten als het apparaat om mee te surfen. Ook in de e-commerce hebben mobiele apparaten een belangrijke plek verworven in de customer journey en over een paar jaar zullen naar schatting de helft van de online aankopen via de smartphone verlopen. De lijst met cijfers omtrent mobiel bezit en mobiel internetgebruik is bij lange na niet compleet. Maar algemene cijfers alleen geven niet voldoende informatie om op de juiste manier te anticiperen op de ‘mobiele revolutie’. Hiervoor is ook inzicht nodig in het bezoekersgedrag van de eigen website of applicaties (Apps) en kwalitatief onderzoek naar de eigen klantenkring.
Aanvullingen
Ik ben benieuwd of jij recente rapporten of cijfers hebt omtrent mobiel surf- en gebruikersgedrag in Nederland. Laat je reactie achter in de commentssectie voor anderen of mail naar zakarija@www.uptimizers.nl. Alvast bedankt voor de genomen moeite!
Bronnen
Kivit, J. (2016). Marktaandelen smartphones 2016. Opgeroepen op 2016, van Shareforce.
Kok, Petric, Vos, d., & Hulst. (2016). Rapportage 2015 Media Standard Survey (MSS).Opgeroepen op 2016, van Kijkonderzoek.
Ramaswamy, S. (2016). Ads and analytics innovations for a mobile-first world. Opgeroepen op 2016, van Google Inside AdWords.
Serbin, K. (2016). Unsplash. Opgeroepen op 2016, van Unsplash.
Statcounter. (2016). Top mobile & tablet operating systems in Netherlands from jan 16 – apr 16. Opgeroepen op 2016, van Statcounter:
Statista. (2015). Mobile commerce spending as percentage of total e-commerce spending in selected global markets in 2015, by device . Opgehaald van Statista.
telecompaper. (2016). TP. Basics 2016 Q1 – Smartphone edition. Opgeroepen op 2016, van Telecompaper.
telecompaper. (2016). TP:Basics 2016 Q1 – Tablet edition. Opgeroepen op 2016, van Telecompaper.
Voort, M. v. (2015). Samenvatting, Trends in digitale media 2015. Opgeroepen op 2016, van Spot.
Waarborg, T. (2015). Helft van e-commerce is m-commerce in 2018. Opgeroepen op 2016, van Thuiswinkel Waarborg.
Waarborg, T. (2015). Nederlanders shoppen in 2015 voor € 16,07 miljard online. Opgeroepen op 2016, van Thuiswinkel Waarborg.
Wereldbank. (2016). Internetgebruikers in procenten van de bevolking. Opgeroepen op 2016, van Google.com.