Op 15 okober 2013, tijdens de viering van haar 15 jarige bestaan, maakte Google de wereld kenbaar dat de zoekmachine de grootste update sinds haar ontwikkeling heeft ondergaan. De update staat bekend als de Hummingbird update.
Belangrijke component van deze update zijn de zogenaamde Knowledge Graph en Semantic Search technologie. In het kort komt het erop neer dat Google met deze technieken een eerste stap heeft genomen om zoekresultaten naast keywords en back links ook op basis van zoekintenties en semantiek te rangschikken en hier op bijna een conversatie-achtige wijze interactie heeft met gebruikers. Met de Knowledge Graph technologie kan de zoekmachine in een vraag & antwoord vorm zoekresultaten tonen op complexe zoekopdrachten. Door de Knowledge Graph kan Google relaties leggen tussen honderden miljoenenfeiten, de onderlinge verhouding en relatie tussen deze feiten en de content op webpagina’s. Hierdoor is Google instaat om:
- te begrijpen uit welke componenten: dingen, mensen, producten, dieren, fruit etc. bestaan en kan daardoor complexe vergelijkingen maken; in te spelen op de geogroafische locatie van gebruikers en kan hier zoekopdrachten op af afstemmen;
- relaties te leggen tussen zoekopdrachten die elkaar opvolgen en hierdoor zoekintenties van gebruikers te achterhalen.
De toekomstvisie van Google op zoekmachines en zoekgedrag is er een waarin gebruikers letterlijk vragen stellen aan een zoekmachine, computer, smartphone, bril en smartwatch en dat deze hier vervolgens concreet en juist op antwoorden. In de vorm van zoekresultaten en in de vorm van gesproken antwoorden. Deze manier van zoeken wordt ook wel voice search genoemd en de verwachting is dat deze in de toekomst zullen toenemen. De Hummingbird update is een stap in de richting van deze toekomstvisie.
Hoe zien zoekresultaten eruit na een reeks complexe zoekopdrachten?
Hoewel deze ontwikkeling zich nog in een vroeg stadium bevindt, tonen de onderstaande 2 voorbeelden van zoekopdrachten de potentie aan van de richting waarin Google met zijn zoekmachine technologie opgaat. Dit zijn overigens Engelstalige queries. In hoeverre de Hummingbird update ook effect heeft op de Nederlandse index en op welke manier deze reageert op complexe Nederlandstalige zoekopdrachten is mij nog onbekend. Gezien de vorige Google updates weten we natuurlijk dat het een kwestie van tijd is voordat ook wij hier in Nederland de volledige effecten van zullen merken.
Zoekopdracht 1: ‘how far is london from here’
Wat bij de onderstaande zoekresultaat dus opvalt is dat Google instaat is om een relatie te leggen tussen het woord ‘here’ in de zoekopdracht en de locatie vanwaar ik mijn zoekopdracht uitvoer. Door op de zoekresultaat te klikken kun je direct een routebeschrijving te zien krijgen.
Zoekopdracht 2: Dit voorbeeld toont een reeks van 3 achtereenvolgende zoekopdrachten aan waarin Google de ‘refine search’ techniek op toepast. Hierin is te zien dat Google een verband kan leggen tussen de laatste 2 zoekopdrachten en de eerste zoekopdracht die gedaan is en de context van de zoekopdrachten begrijpt om dat ze het woord ‘it’ in de zoekopdrachten betekenis kan geven.
Google zoekresultaat van een tweede zoekopdracht waarbij ze de relatie kan leggen tussen de eerste en de tweede zoekopdracht.
Wat zijn de gevolgen van de Hummingbird update voor SEO?
Hoewel er maar een fractie bekend is van de wijze waarop de zoekmachine van Google werkt, weten we in ieder geval dat met de recente update de focus verschuift van alleen keywords naar de betekenis van content en de context en zoekintentie van een zoekopdracht. Hoewel bijna iedere zoekmachine marketeer er over eens is dat de Hummingbird met de tijd grote veranderingen te weeg zal brengen op het SEO vakgebied, zijn de meningen wel verdeeld over de korte termijn effecten. Er is namelijk ook een indicatie dat Google voorkeur geeft aan content die erop geënt is om vragen te beantwoorden. Deze content richt zich o.a. op long tail zoekopdrachten en is bijvoorbeeld herkenbaar aan titels en alineakoppen die in vragende vorm zijn geformuleerd.
Voor online marketeers en webmasters die hun website en zoekmachine marketingstrategie future proof willen maken, vraagt de recente update een andere benadering bij het ontwikkelen, publiceren en distribueren van content. Het belang van verbanden tussen: content, personen, bronnen en onderwerpen, zal namelijk alleen maar toenemen. De interactie van internetgebruikers met content en het correct toepassen van bijvoorbeeld authorship geeft Google beter inzicht in de betekenis, waarheidsgehalte en relevantie van content. Zo achterhaalt ze snel wie de experts zijn op specifieke onderwerpen en kan daardoor betere resultaten tonen.
Een 7 tal praktische SEO tips om vindbaar te zijn in Google
Om door de ‘nieuwe’ Google zoekmachines als expert, relevant en betrouwbare website beschouwd te worden, is niet alleen het creëren van relevante, kwalitatieve, rijke en betrouwbare content belangrijk. Het is ook noodzakelijk dat gebruikers deze content waarderen. Dit uit zich nog steeds in backlinks, social media likes en shares, maar ook door de content toe te eigenen middels authorship tags.
Andere tips zijn:
- Publiceer content in meerdere vormen, denk hierbij aan: video, foto’s, infographics, grafieken, audio, whitepapers, slideshows en webinars en maak deze beschikbaar voor meerdere apparaten.
- Laat deze dan ook aansluiten op de wensen van gebruikers.
- Deel content dat antwoorden en oplossingen geeft en maak content dat eenvoudig te delen is. Denk embed scripts en social share buttons.
- Publiceer content d.m.v. social media, social bookmarking sites en RSS. Deze zorgen voor backlinks die daadwerkelijk bijdragen aan hogere rankings in Google.
- Zorg voor gebruiksvriendelijke webpagina’s en snelle laadtijden op desktop, laptop, tablet en smartphone. voorkom dat je webpagina’s reclame borden worden.
Bronnen: