Lead activatie, wat is het?

Vallen veel leads af, al voor ze contact hebben gemaakt met je organisatie? Heeft je site veel bezoekers, maar gaan deze bezoekers niet over tot actie? Door het toepassen van lead activatie is het mogelijk om deze leads door de sales pipeline te begeleiden en een bijpassende oplossing te zoeken voor hun problemen. 

Wat is lead activatie?

Welke leads staan nog open  in jouw organisatie? Hier zitten waarschijnlijk een aantal grote of belangrijke kansen bij. Helaas zijn veel van deze leads nog niet klaar om over te gaan tot aankoop. Veel organisaties wachten tot de lead de volgende stap in de customers journey neemt, maar dit kan zorgen dat de lead toch uit de sales funnel valt. Door het toepassen van lead activatie kan je voorkomen dat deze waardevolle leads je organisatie verlaten.

Bij Lead activatie neem je contact op met een potentiële klant voordat deze bereidt is om over te gaan tot aankoop. Met deze marketingmethode informeer je de lead en begeleid je deze richting het product of de dienst die juist is voor hun probleemvraag. Deze methode kan effectief toegepast worden op verschillende punten in het aankoopproces om het engagement te behouden. Een waardevolle lead die veel te lang blijft hangen in een bepaald stadium van de customers journey heeft kans uit de sales funnel te vallen. Door deze lead te benaderen met content die hem of haar interesseert, gaat deze lead sneller over tot aankoop.

Lead activatie strategie

Om een succesvolle lead activatie strategie op te stellen is het, net als bij de meeste andere marketingactiviteiten, belangrijk om een duidelijk beeld van jouw doelgroep te hebben. Wat voor soort organisaties vormen het grootste gedeelte van je klanten? Zijn dit grote bedrijven of MKB’s? En stel jezelf de vraag: wie in deze organisatie maakt de beslissingen? Door antwoorden op deze vragen te krijgen kan je een persona opstellen om een duidelijk overzicht te krijgen op je ideale klanten. 

Na het vormen van een duidelijk beeld van de doelgroep is het tijd om te denken over je contentmarketingstrategie. Bij het opstellen van deze strategie is het belangrijk om te denken vanuit het perspectief van de doelgroep en om rekening te houden met het stadium waarin de lead zich bevindt. Een prospect in het awareness stadium is geïnteresseerd in andere content dan een lead in het consideration stadium.

Een van de beste methodes van een contact aanleggen met leads is het creëren van informerende blog content. Ieder blog dat je organisatie deelt is een vorm van contact dat gericht is op de doelgroep en opgesteld vanuit hun perspectief. Een prospect die nog niet bekend is met jouw organisatie of de oplossingen die jouw organisatie biedt heeft andere vragen dan een potentiële klant die al wel bekend is met je organisatie. Bij het opstellen van dit soort blog content is het belangrijk om niet te denken vanuit je product of dienst, maar om je echt in de schoenen van de lead te verplaatsen.

Lead nurturing

Een andere effectieve manier om lead activatie toe te passen is door gebruik te maken van nieuwsbrieven en vergelijkbare direct mailing campagnes. De persoonlijke benadering van een e-mail levert een hoge engagement op omdat mensen zich eerder aangesproken voelen door directe communicatie. Probeer prospects altijd door te verwijzen naar de bestaande content op je website. Dit biedt deze leads niet alleen een kans om meer te leren over een interessant onderwerp, maar houdt ze ook binnen de invloedsfeer van je organisatie.

Nieuwsbrieven spelen ook een belangrijke rol in het process van lead nurturing. Lead nurturing is een process waarbij je een relatie opbouwt met een potentiële klant zodat deze converteert naar een betalende klant. Door gebruik te maken van lead activatie, lead nurturing en lead scoring is het mogelijk om het proces van leads werven zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Wil je meer weten over leadgeneratie? Lees dan ons blog: “Alles wat je moet lezen over leadgeneratie!”

Note: Voor dit artikel is gebruik gemaakt van Office desk photo created by rawpixel.com via www.freepik.com

Takeaways

  • Met lead activatie kan je leads door de sales pipeline begeleiden en een bijpassende oplossing zoeken voor hun problemen.
  • Leads zijn vaak nog niet klaar voor een aankoop en als je te lang wacht tot ze een volgende stap in de customers journey nemen, kunnen ze afhaken. Met lead activatie voorkom je dat leads uit de sales funnel vallen.
  • Om een succesvolle lead activatie strategie op te stellen, is het effectief eerst een duidelijk beeld van jouw doelgroep te hebben.
  • Pas je contentstrategie aan op het stadium waarin je lead zich bevindt. Informerende blogs zijn een goede manier om contact aan te leggen met je leads in de awareness fase. Hierbij is het belangrijk om niet te denken vanuit je product of dienst, maar om je te verplaatsen in de schoenen van je lead.
  • Lead nurturing is een process waarbij je een relatie opbouwt met een potentiële klant zodat deze converteert naar een betalende klant. Nieuwsbrieven en direct mailing campagnes zijn een goed voorbeeld van een effectieve, persoonlijke benadering.
Share on linkedin
Share on facebook
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pocket

Gerelateerde artikelen

Bel mij terug!

Wil je meer weten over onze leadgeneratie dienstverlening? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake gesprek. Bel ons op 085 – 0606 366 of gebruik dit contactformulier.