20 gouden tips om de conversie van jouw b2b website te verhogen

Om de conversiepercentage van jouw B2B website te verhogen, zul je in de basis moeten beschikken over software waarin websiteconversies bijgehouden worden en uiteraard goed inzicht hebben in het koopgedrag en surfgedrag van jouw klanten. De inzichten in jouw klanten leveren de inspiratie en ideeën op voor de aanpassingen die je op jouw website door wilt voeren. De software, of CRO tools, laten je het effect van deze aanpassingen op de conversiepercentage zien.

Daarnaast is het van belang te onthouden dat iedere organisatie, bedrijf en website een unieke context heeft en dat hierdoor geen one-size-fits-all oplossingen bestaan voor het verbeteren van websiteconversies. Waar de ene verandering op de ene website tot grote resultaten kan leiden, kan bij de andere website het resultaat uitblijven. Desondank blijft het bedenken van optimalisatie ideeën voor jouw website een onmisbare stap in het conversie-optimalisatieproces. Met de volgende 20 conversietips geef ik jou alvast ideeën die je direct kunt toepassen of die je als inspiratie kunt gebruiken om nieuwe te bedenken.

Dit zijn onze 20 gouden tips om jouw B2B website beter te laten converteren

  1. Test jouw call to action (CTA) tekst door te variëren met bijvoorbeeld “Prijs aanvragen”, “Offerte aanvragen”, “Vrijblijvende offerte aanvragen”  enzovoorts.
  2. Gebruik actieve taal zoals “Vraag een scan”, “Start de analyse” en “Meld je aan”. Gebruik dit in combinatie met tekst dat urgentie benadrukt. Denk hierbij aan voorbeelden als “Aanbod geldt tot 31 december”, “Tijdelijk met gratis adviesgesprek”, “10% early bird korting” enzovoorts.
  3. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie boven de fold van jouw webpagina wordt gecommuniceerd. Zorg dat het oog van jouw websitebezoeker geleid wordt naar de informatie die jij met hen wil communiceren.
  4. Klanten laten zich vaak leiden door het koopgedrag en de mening van mensen die ze vertrouwen of waar ze zich in herkennen. Maak daarom gebruik van social proof door reviews te plaatsen bij de producten en diensten die je op jouw website communiceert.
  5. Vraag klanten om specifieke klantervaringen zoals “Onze websitebezoeken gingen met behulp van Uptimizers met 20% omhoog” in plaats van “De service van Uptimizers is uitstekend”. Toon specifieke klantervaringen op de website en test deze uit.
  6. Communiceer de autoriteit van jouw bedrijf door de logo’s van certificaten en keurmerken die verdient zijn op de website te plaatsen. Plaats ook logo’s van bekende nieuwsoutlets waarin jij of jouw bedrijf vermeld is.
  7. Als je gebruik maakt van lange webteksten of een lange webpagina, maak dan gebruik van meerdere call to actions. Wees hierbij consistent in tekst van de call to actions.
  8. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie aan het begin en aan het einde van een webtekst staan. Webteksten worden namelijk over het algemeen vluchtig gelezen waarbij vaak de eerste en laatste alinea de meeste aandacht krijgen.
  9. Test de kleur, vorm en omvang van je call to actions om te achterhalen welke combinatie het best presteert.
  10. Hou voldoende ruimte tussen afbeeldingen, titels, paragrafen, formulieren en call to actions om overzicht voor de websitebezoeker te creëren en de focus te leggen op de belangrijkste informatie en call to actions.
  11. Beveilig de communicatie tussen jouw website en websitebezoekers door bijvoorbeeld gebruik te maken van SSL (Secure Socket Layer). Toon het SSL certificaat op jouw website m.b.v. een icoon om dit kenbaar te maken bij jouw klanten.
  12. Communiceer jouw kwaliteitsniveau en garantiebeleid door je aan te sluiten bij een brancheorganisatie en toon de iconen hiervan op jouw website.
  13. Communiceer zekerheid en het eigen vertrouwen in jouw producten en diensten door te testen met krachtige garantieverklaringen op product en dienstenpagina’s en deze te herhalen in het bestelproces. Een krachtige garantieverklaring kan zijn “Neem dit product 28 dagen op proef. Niet goed, is geld terug” of “Probeer dit product uit. Niet naar wens? Wij kopen gegarandeerd dit product van jouw terug”.
  14. Maak voor een websitebezoeker duidelijk waarom hij of zij een product of dienst bij jou moet afnemen en niet bij een concurrent. Communiceer jouw toegevoegde waarde en jouw onderscheidend vermogen.
  15. Maak, indien mogelijk, naast webteksten ook gebruik van video of audio om jouw diensten of producten toe te lichten.
  16. Test korte en lange formulieren om te kijken welke van de twee beter presteren.
  17. Geef bezoekers een beloning voor het invullen van een formulier of voor het aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Denk aan een kortingscoupon of een gratis consult.
  18. Verkort het aantal stappen dat een websitebezoeker moet doorlopen om een specifieke actie af te ronden. Denk hierbij aan de stappen die een websitebezoeker moet doorlopen om een whitepaper te downloaden, een offerte aan te vragen of om een datum te reserveren.
  19. Maak slim gebruik van jouw “bedank pagina’s” door websitebezoekers bijvoorbeeld uit te nodigen om een review achter te laten of door jouw te volgen op een social media platform.
  20. Maak het voor websitebezoekers eenvoudig om snel contact op te nemen met telefoon, email en chat.

Ik hoop dat je nu je deze 20 optimalisatietips in handen hebt voldoende inspiratie hebt om aan de slag te kunnen.  Zoals in de eerste alinea aangegeven bestaat er geen one-size-fits-all oplossing wanneer het aankomt op het verbeteren van websiteconversies. Je zult daarom continue moeten testen, analyseren en optimaliseren om de nodige groei te kunnen realiseren.

Takeaways

Bel mij terug!

Wil je meer weten over onze leadgeneratie dienstverlening? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake gesprek. Bel ons op 085 – 0606 366 of gebruik dit contactformulier.