B2B leads genereren met landingspagina’s

Wireframing en design proces landingspagina's

Leads genereren is essentieel als component van de marketingstrategie van elk bedrijf. Je kan nog zo goed jouw prospect informeren met content, jouw producten of diensten etaleren, maar wat echt belangrijk is om leads aan je te binden zijn landingspagina’s. Op een landingspagina kunnen jouw prospects namelijk de (educatieve) content downloaden die zij nodig hebben in hun buyer’s journey, maar wel in ruil voor hun contactgegevens. En wanneer jij jouw lijst met leads hebt, kan je werken aan het converteren van deze leads naar kopers. Klinkt goed, maar hoe bouw je de meest effectieve landingspagina om mensen over de streep te halen? En hoe leidt je jouw prospects naar deze landingspagina’s? In dit blog gaan we hier verder op in en geven we tips hoe jij jouw perfecte landingspagina kan ontwikkelen.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een specifieke webpagina die ontworpen is om de contactgegevens van de bezoeker te ontvangen, in ruil voor een aanbod dat ze graag willen hebben, zoals een nieuwsbrief of een white paper. Met het vergroten van je lijst met contactgegevens kan je gerichter en persoonlijker marketen om jouw leads door de sales funnel te helpen. Bijvoorbeeld met direct mailing, betaalde advertenties, content, al voor de lead met het sales team contact opneemt. Ook kan je dan je aan leadnurturing doen. (zie blog) Nog een aantal punten:

  • 96% van de mensen die op je landingspagina komen zijn nog niet klaar om te kopen.
  • Bijna 1 op de 10 mensen die op de landingspagina komt, wordt potentieel lead.
  • Met landingspagina’s kan je meer inzicht krijgen in je target doelgroep. Hiermee kan je je marketing strategie optimaliseren
  • Landingspagina’s zijn te testen en kunnen zelf ook geoptimaliseerd worden.
  • Je kan context geven rondom het aanbod dat je doet op de landingspagina en eventueel kort en bondig een verhaal vertellen over je bedrijf.
  • Het hebben van meerdere landingspagina’s zorgt voor meer leads. 
  • Landingspagina’s zijn gericht op het vergroten van conversies. 

Hoe maak je een landingspagina?

Er is verschillende software te gebruiken om exclusief landingspagina’s te maken. Het is daarbij zelfs niet eens nodig om een eigen website te hebben. Het kan zelfs handig zijn om te starten met landingspagina’s wanneer je als startup begint. Met landingspagina’s kan je namelijk data verzamelen over je leads en uittesten hoe je het best leads kan genereren. Je kan je vervolgens laten inspireren door landingspagina’s templates om een ontwerp te maken, en de content ontwikkelen voor op de pagina. 

  • Zorg dat je boodschap overkomt en je bezoekers de waarde begrijpen van je aanbod.
  • Het registratieformulier moet goed te gebruiken zijn. Dat betekent dat het format niet te lang of ingewikkeld moet zijn, het liefst zo weinig mogelijk informatie nodig is van de bezoeker om zich aan te melden. Door het makkelijker te maken, wordt de drempel om aan te melden een stuk kleiner. 
  • Zorg dat de landingspagina betrouwbaar overkomt. Privacy wordt steeds meer een belangrijker thema, en jouw lead moet erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens in goede handen zijn.

Hoe leidt je mensen naar je landingspagina?

Wanneer de potentiële klant op jouw website komt, heb je tussen de 0-8 seconde om de aandacht vast te houden. De meesten haken daarna af. Een goede website grijpt de potentiële klant direct vast en kan deze gemakkelijk door leiden naar verschillende landingspagina’s of content die de lead verder brengt in de sales funnel. En wat te doen als je alleen een landingspagina hebt?

  • Om de potentiële lead verder de website in te trekken naar de landingspagina, is het belangrijk goede Calls to Action te gebruiken. De CTA kan in de vorm van een knop. Zorg dat hij visueel opvallend is, makkelijk te vinden, kort en gericht op een handeling. Zoals: “Geef je op voor de nieuwsbrief”, “Maak een afspraak voor vrijblijvend advies”. Je kan ook kiezen voor een meer specifieke CTA die geënt is op het probleem van de potentiële klant. 
  • Social media en betaalde advertenties kunnen ook effectief zijn om je klanten naar je landingspagina te leiden, en kunnen essentieel zijn als je geen website gebruikt. Gebruik hier ook een aandachttrekkende CTA in de content.

Wat voor aanbod?

Met landingspagina’s is het dus mogelijk de contactinformatie van je bezoeker te ontvangen, maar dit werkt vooral wanneer je iets aanbiedt dat de lead graag wilt hebben. Maar wat voor aanbod moet je kiezen? Wanneer bezoekers vertrouwen hebben dat jij hun uitdagingen, problemen en doel begrijpt, zijn ze sneller geneigd hun contactgegevens te delen. Daarvoor zijn ze nog niet geinteresseerd in jouw producten of diensten. Om te bedenken wat voor aanbod je kan bieden aan je bezoeker is het belangrijk een aantal zaken duidelijk te krijgen:

  • Aan wie wil je jouw product of dienst verkopen?
  • Welk probleem kan je oplossen voor ze?
  • Hoe los je dit probleem op en hoe doe je dit beter dan anderen?

Leadvanger

Wanneer je weet wat jouw bezoeker wilt, kan je gericht content creëren en aanbieden die bezoekers in leads kunnen veranderen. Het moet daarbij duidelijk zijn hoe de bezoeker er beter van wordt. Het aanbod moet aangeven dat je hun probleem begrijpt en ofwel educatie kan bieden omtrent dit onderwerp, of een oplossing. Aan dit aanbod zit dan de voorwaarde vast dat jouw bezoeker hun contactinformatie geeft ter registratie. Denk aan de volgende voorbeelden van een effectief aanbod:

  • Nieuwsbrief abonnement via email
  • Ebooks en White Papers
  • Event registratie
  • Online cursus
  • Gratis demo of advies
  • App download
  • De informatie uit jouw blog in een downloadbare pdf

Wat maakt een landingspagina effectief?

De basis van elke landingspagina is de leadvanger, maar er zijn meer componenten die een landingspagina effectief maken. Een aantal tips:

  • Schrijf om te beginnen een sterke titel voor de pagina om de aandacht van de bezoeker te vangen. Wanneer een bezoeker via een CTA of zoekmachine op de pagina komt, zoekt deze vaak als eerste wat meer informatie. De snelste manier om duidelijk te maken waar ze voor hebben geklikt is met een heldere, bondige headline.
  • Maak het moeilijker naar een andere pagina te gaan, je wilt graag dat bezoekers blijven op de landingspagina zodat ze zich kunnen registreren voor het aanbod. Bijvoorbeeld door de website navigatie elementen weg te halen uit de landingspagina. 
  • Naast het aanbod kan het helpen om wat meer content op de landingspagina te zetten om je prospect te informeren over je bedrijf, zoals informatie over jouw bedrijf, testimonials, contactinformatie. Doe dit kort, bondig en helder. Wanneer je een landingspagina gebruikt om leads te genereren zonder website is het nog belangrijker te bedenken wat je op je landingspagina zet.
  • Aan de andere kant is het belangrijk dat de landingspagina het meest gefocust is op het aanbod in plaats van jouw bedrijf presenteren. Mensen hebben immers op de CTA geklikt met een doel.
  • Wanneer jouw landingspagina een ontzettend lange laadtijd heeft, wordt de bezoeker geïrriteerd en haakt af. Zorg dat jouw pagina gebruiksvriendelijk is en optimaliseer deze.
    • Maak de logische volgende stap voor jouw klant duidelijk op de pagina of bij de content, met bijvoorbeeld een button.
    • Wanneer de lead zich heeft ingeschreven kan je deze eventueel terugleiden naar de website en navigatie elementen terughalen.
    • Optimaliseer je landingspagina op snelheid en zorg dat hij werkt op desktop en mobiel, als ook het formulier waarop mensen zich kunnen inschrijven.
  • Door buttons te plaatsen waarmee je bezoeker de landingspagina direct kan delen op social media, vergroot je je publiek en je online aanwezigheid.
  • Het gebruik van beeld kan handig zijn om de aandacht van de bezoeker snel vast te houden zodat ze langer op je pagina blijven. Ook begrijpt de bezoeker, als het beeld de content uitbeeldt, zo gemakkelijker wat er geboden wordt. 
  • Zorg dat het format waar de klant zich op registreert goed werkt, duidelijk is en niet te ingewikkeld. Als de klant te veel gegevens moet invullen, kan deze afhaken. 
  • Wanneer mensen zich opgeven is het belangrijk aan leadnurturing the doen. Stuur bijvoorbeeld een bedankmail voor het abonneren op de nieuwsbrief, of een mail met meer informatie als iemand educatieve content van je heeft gedownload.

A/B testen

Het testen van je landingspagina met A/B testen is een integraal deel van het doorontwikkelen van de pagina. Met A/B testing tools kan je het gedrag van je klanten testen en daarmee de content en de layout optimaliseren. Deze tool zit vaak inbegrepen bij de software om landingspagina’s te bouwen, maar is vaak ook te vinden in het CMS dat je gebruikt, indien je ook een website hebt. Met de data die je verzameld kan je je marketing strategie persoonlijker en meer getarget maken, als ook je content en landingspagina optimaliseren.

  • Door meerdere landingspagina’s te gebruiken met aanbod dat gericht is op target doelgroepen, kan je tracken welk aanbod leidt tot de meeste conversies
  • Ook kan je hiermee testen welke lay-out en content het beste werkt op de landingspagina. Werkt meer informatie beter of minder? Met welke tone of voice overtuig je jouw doelgroep het beste?
  • Het is ook mogelijk te zien via welke kanalen de meeste leads binnenkomen. Bijvoorbeeld door betaalde advertenties voortaan voornamelijk op Linkedin in te zetten in plaats van Facebook.

Takeaways

  • Een landingspagina is een specifieke webpagina die ontworpen is om de contactgegevens van de bezoeker te ontvangen, in ruil voor een aanbod dat ze graag willen hebben. Hiermee worden ze een lead.
  • Gebruik CTA’s om mensen naar jouw landingspagina te trekken, bijvoorbeeld via de website of paid advertisement.
  • Creëer een gratis aanbod dat jouw doelgroep graag heeft in ruil voor contactgegevens. Denk vanuit het perspectief van je doelgroep en wat voor problemen of vragen ze hebben.
  • Zorg dat de landingspagina technisch goed in elkaar zit en doe A/B testen om deze te optimaliseren.

Bel mij terug!

Wil je meer weten over onze leadgeneratie dienstverlening? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake gesprek. Bel ons op 085 – 0606 366 of gebruik dit contactformulier.