Lezen:
Je website optimaliseren is noodzakelijk om kwalitatieve B2B leads te genereren

Je website optimaliseren is noodzakelijk om kwalitatieve B2B leads te genereren

27/09/2021
B2B website optimaliseren voor B2B leadgeneratie

Geeft jouw website nog niet de resultaten als het gaat om de leadgeneratie doelen die je verwacht bij je strategie? Dan kan het tijd zijn om je website verder te optimaliseren. Er zijn namelijk veel factoren die het surf en klikgedrag van je zakelijke websitebezoeker kunnen beïnvloeden. Is de website bijvoorbeeld gemakkelijk te navigeren en te gebruiken? Boezemt jouw website vertrouwen in als het gaat om jouw bedrijf en de content die je kan bieden? De meest effectieve website is gebalanceerd in wat het de bezoeker biedt en wordt regelmatig getest op de beste resultaten. Wil jij ook een stap voorblijven op je concurrentie? Lees dan verder hoe jij je website kan optimaliseren en kwalitatieve B2B leads kan generen.

Doet jouw website zijn werk?

Genereer je niet de B2B leads die je zou willen? De reden om jouw website te optimaliseren is vaak omdat de huidige versie ervan niet voldoende jouw doelen bewerkstelligt. Website optimalisatie is ook de manier waarop je een stap voorblijft op concurrentie.

  • Evalueer om te beginnen of jouw website een succes is of niet. Een basale maar belangrijke vraag: waarom heeft jouw bedrijf een website? Wat kan jouw website je bezoekers bieden? Als je deze zaken weet is het mogelijk het design van je website daarop aan te passen. 
  • Als het gaat om B2B leadgeneratie is het ook zeker belangrijk de afzonderlijke delen van je website te evalueren. Welk deel heeft meer aandacht en werk nodig? 
  • Check met aanpassingen regelmatig of het de goede kant op gaat. Het continue verbeteren van je website naar de evaluatie van de data die je hebt is belangrijk om op de juiste weg te blijven. 
  • Als je niet zeker weet wat je wilt bereiken als het gaat om B2B leadgeneratie is het beter eerst te evalueren wat jouw belangrijkste doelen zijn. Dan kan je een plan maken met jouw digitale strategie en web aanwezigheid voor de komende 1-5 jaren om naartoe te werken.

Wat maakt een website effectief?

Wanneer je je website gebouwd hebt, heb je misschien vooral gedacht aan de zaken waarvan je dacht dat ze op een website horen. Maar om jouw website meer gelaagd te maken en succesvoller, is het dan zeker belangrijk te kijken naar optimalisatie en details. Hier zijn alvast een aantal zaken die belangrijk zijn om jouw website zo effectief mogelijk te maken voor B2B leadgeneratie.

Design en content

  • Investeer in een goed gebouwde website in plaats van een kant en klare template. Hoewel er veel gratis software te vinden is voor verschillende gebieden van je website, kan een gratis template wantrouwen creëren in jouw bezoeker. 
    • Bezoekers herkennen het template en weten dan dat je weinig geld en tijd in jouw website hebt gestoken
    • Zorg dat jouw website zo ontworpen is dat de bezoeker naar de belangrijkst elementen worden geleidt en het doel van jouw bedrijf duidelijk is.
  • De kleuren die je gebruikt voor je website kunnen ook bepaalde emoties of meningen van bezoekers aanspreken. Klanten associëren namelijk verschillende kleuren met verschillende zaken. Als jouw designer de psychologie van kleuren goed begrijpt kan je hier zeker gebruik van maken.
    • Rood wordt bijvoorbeeld gezien als intens, geel als warm en de aandacht vangen, groen voor gezondheid en groei, blauw voor kalmte. Wat past het beste bij jouw doel?
  • Testimonials op de landingspagina van bezoekers die jouw content hebben gedownload en tevreden zijn kan vertrouwen creëren bij je bezoeker. Klanten willen er zeker van zijn dat hun moeite wordt beloont. 
    • Wanneer dat niet werkt kan je er ook voor kiezen om het verhaal van jouw bezoekers te schrijven.
  • Update de content op je website zodat deze up-to-date is met wat jouw bezoekers willen vinden en wat jij kan bieden. Denk bijvoorbeeld ook aan nieuwsberichten, het delen van blogs, etc.

Effectieve leadgeneratie

  • Je zou denken dat de meeste klanten pop-ups irritant vinden wanneer ze een website bezoeken. Maar onderzoek heeft bewezen dat pop-ups zeker effectief zijn in het vangen van B2B leads. Pop-ups kunnen jouw B2B leadgeneratie met 50% tot zelfs 600% verbeteren.
    • Test de pop-up 30 dagen op je landingspagina om te kijken of het aanslaat bij jouw publiek. Verwijder deze de volgende maand en analyseer daarna de gebruikerservaring en in welke mate klanten erop gereageerd hebben.
  • Zorg dat je CTA aanzet tot klikken. De CTA knop moet opvallen op de pagina, en denk ook aan positionering zodat het direct te zien is. Gebruik ook actieve taal om websitebezoekers over te halen zoals “meld je aan” of “download de pdf”.
  • Optimaliseer leadgeneratie formulieren. Door de drempel voor bezoekers lager te maken om zich op te geven, genereer je meer B2B leads. De meeste bezoekers zijn namelijk niet bereid in het begin al veel persoonlijke informatie te geven. 
    • Zorg dat alleen om essentiële informatie wordt gevraagd.
    • Maak het design zo dat bezoekers vanzelf geleid worden naar het formulier, en biedt waardevolle content aan.
  • Bekijk op welke pagina’s jouw bezoekers het vaakst binnenkomen en implementeer leadgeneratie formulieren hierop. 
  • Blijf je pagina’s testen met A/B testing om de resultaten te verbeteren.

Gebruiksvriendelijkheid

Een goede gebruikerservaring is essentieel om de aandacht van potentiële klanten vast te houden. Maar liefst 38% van de bezoekers haakt af wanneer de website ze niet aanspreekt. UX design is erop gefocust de benodigdheden van de bezoeker voorop te stellen. Wanneer jouw website makkelijk bruikbaar is, zijn bezoekers meer tevreden en krijgen ze meer vertrouwen in en loyaliteit aan jouw bedrijf. Wanneer websitebezoekers geïrriteerd raken door een lange laadtijd, slecht werkende knoppen of onduidelijke structuur, haken ze sneller af. En dit is zeker een punt om op te focussen, maar liefst 50% van de waarderingen als het gaat om B2B websites op gebruikerservaring zijn negatief. Een aantal punten:

  • Navigatie: Een duidelijk, logisch pad om te komen bij wat bezoekers willen is belangrijk om bezoekers op je website te houden. Als het te ingewikkeld is, haken websitebezoekers snel af. Gebruik een navigatiemenu bovenaan en geef hiërarchische structuur aan je links.
  • Voeg een zoekfunctie toe aan je website. Met een keyword kunnen bezoekers direct de content vinden die ze willen hebben, dat maakt het ze een stuk makkelijker.
  • Vergeet ook zeker niet jouw contactinformatie duidelijk te vermelden en makkelijk te vinden is. Zorg ervoor dat bezoekers gemakkelijk hun vragen kunnen stellen.
  • Snelheid: Wanneer jouw website niet snel genoeg laadt, worden bezoekers hoogstwaarschijnlijk geïrriteerd. Een snellere website zorgt ervoor dat bezoekers op je website blijven.
    • Beeld optimalisatie: Compress je beelden, dan behoudt het zijn hoge kwaliteit maar is de bestandsgrootte kleiner en de laadtijd korter.
    • Denk ook aan eventuele plugins die je website kunnen vertragen.
  • Het kan voor bezoekers de drempel verlagen om in contact te komen met jouw bedrijf wanneer je communicatietools in je website bouwt. Denk aan chatbots, messenger of zelfs live chat. Bedenk hierbij dat bezoekers in verschillende fases van hun buyer’s journey wellicht andere vormen van communicatie nodig hebben.

Toegankelijkheid

Een ander deel van website functionaliteit is ervoor zorgen dat jouw website ook toegankelijk is voor mensen die niet via de “gebruikelijke manieren” jouw website bekijken. Zorg dat je al jouw potentiële bezoekers kan ontvangen op je website en iedereen de best mogelijke ervaring geeft.

  • Mobile access: Meer en meer mensen gebruiken hun smartphone om informatie te zoeken, en aankopen te doen. Maak je website en content consistent op desktop en smartphone, en het ontwerp responsive. Ook social media wordt nu voornamelijk op mobiel gebruikt.
  • Jouw website digitaal toegankelijk maken voor mensen met (functie) beperkingen zorgt dat je een deel van jouw klanten niet mist. 
    • Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van alternatieve beschrijven van beelden en links. Een beeld kan zo ook ‘gelezen’ worden.
    • Ondertitel je video’s voor mensen met auditieve beperkingen. Ook mensen die zonder geluid kijken krijgen trouwens zo de boodschap mee.
    • Het is ook mogelijk een voorleesfunctie te implementeren in jouw website. Mensen die moeite hebben een tekst online te lezen kunnen zo toch jouw boodschap meekrijgen.

SEO & SEA voor B2B leadgeneratie

Om lead te worden moet je potentiele klant toegang hebben tot de website. Je website kan alleen gevonden worden als deze gepromoot wordt en volgens de regels van SEO gebouwd is. Het inzetten van onder andere keywords, content, betaalde advertenties (SEA) is uitermate belangrijk om jouw website vindbaar te maken voor je potentiele klanten die leads kunnen worden. Zorg ook dat je je website niet over-optimaliseert, dat kan averechts werken op je vindbaarheid door de zoekmachine.

Takeaways

  • Bedenk voor je aan de slag gaat aan welke zaken je wilt werken. Welk deel van jouw website functioneert niet naar behoren als het gaat om leadgeneratie?
  • Zorg dat je jouw bezoeker aanspreekt met het ontwerp van je website. De verschillende onderdelen moeten kloppen, een effectief landingspagina formulier, het design zelf, update de content.
  • Een goede gebruikservaring is uitermate belangrijk om te voorkomen dat mensen afhaken. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor de bezoeker om lead te (willen) worden.
  • Denk ook aan toegankelijkheid; steeds meer mensen gebruik hun mobiele telefoon om te zoeken en niet iedereen gebruikt dezelfde zintuigen om jouw website te bezoeken.
  • Vergeet zeker niet de SEO & SEA voor het promoten van je website.

Note

De afbeeldingen die we in dit artikel gebruikt hebben, zijn door ons zelf gemaakt en komen van de afbeeldingen banken Freepik.com (Vintage photo by Asier Relampageoestudio).

Gerelateerde artikelen

Content marketing als methode voor B2B leadgeneratie
21/09/2021

B2B leadgeneratie met content marketing

Content marketing is een effectief en indien met zorg uitgedacht en uitgevoerd ook kostenefficient middel om B2B leads (zakelijke leads) te kunnen werven. Voor iedere B2B marketing en/of B2B sales verantwoordelijke zou content marketing daarom een integraal onderdeel moeten zijn van de marktbewerking. In dit artikel leggen we je uit waarom dit zo is en hoe je dit kan doen.

Klantacquisitie
08/06/2020

3 vormen van B2B klantacquisitie die je moet kennen

Hoe werf ik nieuwe leads en klanten? Hoe behoud ik c.q. onderhoud ik mijn bestaande klanten? Vragen die de kern van klantacquisitie raken. Maak kennis met 3 belangrijke klantacquisitie strategieën en ontdek hoe je er je voordeel mee kunt doen.

Leadkwalificatie, Marketing Qualified Lead, Sales Qualified Lead
13/09/2020

50% meer leads die klaar zijn om te kopen: leadkwalificatie is de basis van efficiënte marketing en sales

Leadkwalificatie is een onderwerp dat je aandacht nodig heeft. Niet alle sales gesprekken leiden namelijk tot succes. En dit gaat ten koste van het meest kostbare kapitaal dat je sales mensen hebben. Tijd. Onderliggend aan dit probleem ligt vaak de mismatch tussen de lead en het aanbod van sales. Leadkwalificatie is een proces dat bijdraagt aan het verbeteren van de match tussen lead en sales. Het verlaagt het aantal "no shows" en verhoogt de closingratio's.

Arrow-up