B2B leads genereren met een B2B website

Voor een succesvol bedrijf is een goede digitale aanwezigheid vandaag de dag niet alleen belangrijk maar een absolute must. Jouw website is meestal de eerste plek waar je een goede presentatie kan geven van je bedrijf. Het hebben van een uitstekende B2B website is alsof je je potentiële klant in je bedrijfskantoor uitnodigt: hoe ontvang je de klant en overtuig je hen geïnteresseerd te raken in jouw product of dienst? Een effectieve B2B website bouwen om leads te genereren is een kunst waar we veel tips voor hebben.

Het belang van een effectieve B2B website

Je website is een uitstekende kans om jouw bedrijf te presenteren en het beeld dat de bezoeker van je heeft te vormen. Vaak is het ontdekken van jouw website het eerste moment waarop je prospect kennis met jouw bedrijf maakt. Als jouw B2B website effectief is, kan je de aandacht vasthouden van je prospects en deze vervolgens leiden naar landingspagina’s om ze kennis te laten maken met je producten en diensten en om ze tot een lead te converteren. Door ze bijvoorbeeld contact op te laten nemen middels het contactformulier of door een offerte aan te laten vragen. Maar hoe maak je jouw website betrouwbaar, relevant en actueel voor je prospect om ze hiertoe te overtuigen? 

Hoe komen prospects op mijn website?

Content marketing is bij uitstek de manier om prospects op jouw website te trekken. Mensen hebben een vraag of probleem, en gebruiken dan vaak een zoekmachine. Als jij een blog hebt die contextueel relevant is met betrekking tot hun zoekvraag, en je hoog staat in de zoekresultatenlijst van een zoekmachine (SERP), vinden mensen een link naar jouw content, bijvoorbeeld een blog. Als jouw content hun aandacht vasthoudt en ze geïnteresseerd maakt, gaan ze vaak verder kijken rondom jouw website om zich te informeren. Ook kan je ze doorlinken naar een landingspagina waar ze hun contactgegevens kunnen achterlaten om zo van onbekende website tot een lead te converteren in ruil voor meer content, of direct naar producten of diensten. Je zou ook paid advertisement, bijvoorbeeld social media, in kunnen zetten om mensen bewust te maken van jouw bedrijf, en ze door te linken naar content op de website.

Leadgeneratie met een B2B website:

Een goede website bestaat niet alleen uit de juiste onderdelen die de klant nodig heeft om geïnformeerd en overtuigd te worden, maar moet ook handig te navigeren zijn, passen bij de eigenschappen van je klant, en uitnodigen een connectie aan te gaan. Voor het genereren van leads zijn al deze zaken belangrijk, maar praktisch gezien is het belangrijk dat:

  • De aandacht van je potentiële lead blijft bij jouw website. Een goed ontworpen lay-out met effectieve content brengt jouw boodschap direct over en houdt de klant op de website, waarna ze geleid worden naar landingspagina’s of productpagina’s, waar ze lead kunnen worden en/of klatn. Optimaliseer je website hiervoor.
  • De content op je website van hoge kwaliteit is. Met content positioneer je je bedrijf als expert in de markt, met de beste producten, diensten en service. Door mensen over te halen dat jij de beste bent in het veld, zijn potentiële leads al een stukje dichterbij een aankoop.
  • Effectieve Calls to Action leiden je potentiële leads naar verschillende landingspagina’s met content geënt op verschillende fases in de buyer’s journey.
  • Denk vanuit het perspectief van je potentiële lead. Wat is hun probleem, en hoe kan jij het oplossen (en beter dan alle anderen)? 

Homepage

Binnen een paar seconde moet de klant een eerste en goede indruk krijgen van wat jouw bedrijf hen kan bieden, wat jullie unique selling points zijn en geïnteresseerd raken om verder te klikken. Je hebt eigenlijk maar 0-8 seconde om de aandacht vast te houden: de meeste mensen haken na 8 seconde af. Potentiële klanten kunnen op allerlei plekken van jouw website terecht komen wanneer ze zoeken op een bepaald probleem. Toch is het vaak de homepage waar mensen naar klikken als ze een snel overzicht willen hebben van jouw bedrijf. Een pakkende homepage is daarom belangrijk om de aandacht vast te houden van jouw klanten, om ze vervolgens door te leiden naar de landingspagina. Onderdelen die de homepage sterker maken:

  • Titels: Trek direct de aandacht met een sterke headline. Houd de headline simpel en duidelijk, en stem deze af op de zakelijke behoefte van je doelgroep. 
  • Sub titels: Geef wat meer omschrijving van de headline, en focus op een gemeenschappelijk pijnpunt van jouw target leads, dat jouw product of dienst kan verhelpen.
  • Mini-pitch: Met een kleine pitch kan je al bij dit eerste contactmoment mensen hun aandacht vasthouden en je verhaal effectief en snel overbrengen.
  • Beeld: Mensen zijn visueel ingesteld. Gebruik een beeld of een korte video die duidelijk uitlegt wat je kan bieden, dat het verhaal verteld van je bedrijf, gericht is op actie en ook nog een beetje op het gevoel van de bezoeker inspeelt. 
    • Vergeet niet de beelden te optimaliseren voor een snellere website, ook voor smartphone
    • Geef je beeld Alt tekst: dit werkt goed voor SEO en maakt het toegankelijk voor mensen die het beeld lezen in plaats van zien.
  • Klantbeoordelingen: Door een sociaal component als bijvoorbeeld een paar quotes van tevreden klanten, kan je ervoor zorgen dat je potentiële leads vertrouwen krijgen in jouw bedrijf. Lof vanuit externen wordt als betrouwbaarder gezien.
    • Link ook naar case studies zodat leads wat verdiepende informatie kunnen lezen.
    • Door een naam en foto toe te voegen aan de quote wordt deze persoonlijker en betrouwbaarder.
  • Informatie: Je kan onderaan de pagina een blok met extra informatie zetten, bijvoorbeeld links naar een pagina met veel gestelde vragen, het adres en contact, catalogus. 

Call to action

Als je een potentiële lead specifieke webpagina’s van je website wil laten lezen en naar specifieke landingspagina’s wil leiden of een specifieke handeling wil laten verrichten zoals het bellen van je salesafdeling, het invullen van een offerte formulier of het opvragen van een brochure, dan kan dit met een goede CTA. Zorg dat hij visueel opvallend is, zoals een button, makkelijk te vinden, kort en gericht op de handeling die je wenst. Zoals: “Geef je op voor de nieuwsbrief”, “Maak een afspraak”. Dit zijn actieve woorden die aanzetten tot handeling. Je kan experimenteren met verschillende kleuren, die ook verschillende boodschappen overbrengen, en kijken welke het best werkt. Gebruik CTA’s op verschillende plekken, zoals bovenaan de pagina, wanneer de gebruiker verder scrolt of onderaan bij de informatiebronnen. De volgende drie componenten zijn belangrijk om leads te genereren met een landingspagina:

  • Het aanbod van overtuigende, educatieve content op je website.
  • Een goed ontworpen landingspagina die de bezoeker uitnodigt gebruik te maken van dit aanbod door hun contactgegevens in te vullen.
  • Goed geplaatste Call to Actions om je bezoeker te leiden en verleiden tot de landingspagina.

Landingspagina

De landingspagina is wellicht het meest belangrijke onderdeel van de website om goed te krijgen, dit is namelijk de pagina waar de bezoeker geconverteerd kan worden van onbekende prospect tot een waardevolle lead. Het doel van een landingspagina is om de contactinformatie van jouw bezoeker te ontvangen, zodat je persoonlijker en gerichter kan marketen. Om de bezoeker zo ver te krijgen, is het belangrijk een effectieve leadvanger te hebben. Een leadvanger biedt iets aan dat de potentiële klant graag wilt hebben, en in ruil hiervoor kan de klant zich registreren. Bijna 1 op de 10 mensen die op je landingspagina komt, heeft potentie om lead te worden. En, hoe meer landingspagina’s, hoe meer leads. Dus hoe maak je een goede landingspagina? Denk hierbij aan:

  • Een goed aanbod voor de potentiële klant: 
    • Bedenk van tevoren wie je target lead is, welk probleem ze hebben dat je kan oplossen, en hoe je dit probleem kan oplossen (en beter dan de competitie).
    • Creëer dan een waardevol aanbod dat hierop inhaakt, zoals een nieuwsbrief, een Ebook of white paper, informatief event (met registratie), online cursus, het aanbieden van een gratis demo of advies.
  • Zorg op deze pagina juist dat het niet heel intuïtief is voor de bezoeker om door te navigeren op je website, bijvoorbeeld door navigatiemenu’s weg te halen. Je wilt dat de bezoeker op de landingspagina blijft om te registreren.
  • Social media knoppen: Het mogelijk maken om de content te delen zorgt ervoor dat meer mensen potentieel geleid worden naar jouw pagina.

Landingspagina ontwikkelen en optimaliseren

Er zijn verschillende software programma’s waarmee je direct een landingspagina kan maken, zonder ook nog een website te ontwikkelen. Als je wel een website hebt, zit de A/B testing tool vaak inbegrepen bij de CMS die je gebruikt. Het testen en optimaliseren van je landingspagina met A/B testen is een integraal deel van het ontwikkelen van je landingspagina. Hiermee kan je het gedrag van klanten analyseren en met die informatie de content en layout optimaliseren voor de beste conversie rate. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om bepaalde content te segmenteren voor specifieke doelgroepen.

Note

De afbeeldingen die we in dit artikel gebruikt hebben, zijn door ons zelf gemaakt en komen van de afbeeldingen banken Freepik.com (Vintage photo by Asier Relampageoestudio).

Takeaways

  • Zet in op contentmarketing om prospects naar je website te leiden.
  • Zorg dat je website handig te navigeren is en uitnodigt een connectie aan te gaan.
  • Een pakkende homepage is belangrijk om de aandacht vast te houden van jouw klanten, om ze vervolgens door te leiden naar de landingspagina. Zoek bij het ontwerp balans tussen snel duidelijkheid krijgen en inhoudelijk sterk zijn.
  • Op de landingspagina wordt de bezoeker geconverteerd van onbekende prospect tot een waardevolle lead. Gebruik een effectieve leadvanger, een waardevol aanbod, en zorg dat mensen niet wegnavigeren van de pagina.
  • Het testen en optimaliseren van je landingspagina met A/B testen is een integraal deel van het ontwikkelen van je landingspagina.

Bel mij terug!

Wil je meer weten over onze leadgeneratie dienstverlening? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake gesprek. Bel ons op 085 – 0606 366 of gebruik dit contactformulier.