Lezen:
Content marketing kalender template. In 12 stappen naar een complete content marketing planning.

Content marketing kalender template. In 12 stappen naar een complete content marketing planning.

14/06/2019
Content marketing kalender

In een wereld overladen met informatie is het steeds moeilijker de aandacht van je (potentiële) klant te grijpen. Om effectief met je inspanningen om te gaan is het van belang je content strategisch in te plannen. Ingevuld vormt deze template een duidelijke weergave van je doelen en plannen en is daarom uitermate geschikt om in teamverband in te zetten.

Hoe gebruik je deze content marketing template?

Met de volgende stappen vul je alle kolommen van het template in en maak je een complete content marketing kalender.

  1. Hoe vaak wil je content publiceren en wanneer? Een goed begin is het publiceren van één blogartikel per twee weken. Denk hierbij ook aan actualiteiten door het jaar heen, zoals feestdagen en seizoenen.
  2. Bedenk een passende headline voor je artikel om ervoor te zorgen dat je artikel aantrekkelijk is om te lezen en/of goed rankt in de zoekmachine.
  3. Kies het primaire keyword van het artikel. Op welk keyword wil je gevonden worden in de zoekmachine? Kies dit woord door middel van goed keyword onderzoek.
  4. Noteer de andere keywords die belangrijk zijn binnen het thema van het artikel.
  5. Beschrijf de pagetitle. Laat hier altijd het primaire keyword in terug komen.
  6. Omschrijf wat de lezer van het artikel kan verwachten binnen 100 tot 150 woorden.
  7. Gebruik hierin het primaire keyword en eindig met een call-to-action.
  8. Om (potentiële) klanten in diverse fasen van de customer journey aan te spreken plan je content voor deze fases: de oriëntatie-, vergelijkings- en koopfase, maar ook de fase van opvolging en service of de loyaliteits- en retentiefase.
  9. Beschrijf de doelstelling van je artikel. Wil je je bereik vergroten of leads genereren? Wil je engagement verhogen of verkopen stimuleren?
  10. Kies hoe je je content distribueert na het creëren hiervan. Zet je sociale media in of e-mailmarketing? Koop je verkeer in of wil je alleen organisch gevonden worden?
  11. Kies wie in de organisatie het artikel schrijft.
  12. Beschrijf de status van het artikel. Dit is vooral binnen het werken in een team aan te raden.
  13. Noteer eventuele bijzonderheden die van belang bij het schrijven van dit artikel.

Gerelateerde artikelen

Een vrouw die aan het schrijven is.
16/02/2019

Wat is de definitie van contentmarketing?

Contentmarketing, ook wel gespeld als content marketing, is het proces van het bedenken, maken en commercieel benutten van tekst, video, afbeeldingen, grafische afbeeldingen, e-books, white papers en andere vormen van informatie die worden verspreid via betaalde en onbetaalde (owned) mediakanalen.

Spaarvarkentje
09/09/2018

4 Gouden tips om Google AdWords kosten te verlagen

Hoe verlaag ik mijn Google AdWords kosten? Dit is een vraag die we vaak horen. Zeker in het geval van webshops kunnen de marges behoorlijk onder druk komen te staan door stijgende kosten van AdWords. De zogenaamde CPA (Cost Per Acquisition – kosten per aankoop) wordt zo hoog dat er bijna geen marge overblijft. Maar ook zakelijke dienstverleners stellen ons deze vraag vaker.

Arrow-up