Onze visie op B2B leadgeneratie en klantacquisitie in een tijdperk van toenemende digitalisering

Of je nu een startende ondernemer bent, een geweldige groeifase doormaakt of een gevestigde naam bent, ik hoef je niet uit te leggen dat een constante stroom van nieuwe (zakelijke) klanten noodzakelijk is. Enerzijds om constructief door te kunnen groeien en anderzijds om je bestaansrecht op lange termijn te waarborgen. Daarnaast is niet iedere klantrelatie voor eeuwig. Je producten, diensten en prijsstelling kunnen op een bepaald ogenblik niet meer aansluiten bij de vraag en de behoefte van je klantenkring. Hierdoor ben je genoodzaakt om afscheid van ze te nemen of andersom. Daarnaast liggen er natuurlijk ook kapers voor de kust. Je directe concurrenten of aanbieders die een alternatief product of dienst aanbieden en maar al te graag zaken willen doen met je huidige klanten. Kortom, proactief en duurzaam klanten acquireren, is wat ons betreft een activiteit die op de dagelijkse agenda van iedere ondernemer, commercieel directeur en marketing/sales manager in de B2B sector zou moeten staan. Waarom dit de komende jaren nog meer aandacht verdient dan hiervoor, lees je in de volgende alinea’s.

Toegang tot informatie op kantoor maar ook onderweg

“Zonder leads geen klanten.

Zonder klanten geen business!”

Machtsverschuiving in het B2B koopproces

Hoewel het koopproces van klanten (B2B klanten en B2C klanten) geen lineair proces is, zul je opmerken dat ook jouw klanten een aantal fasen doorlopen bij het kopen van je product of dienst. In de marketing en sales worden deze ook wel aangeduid als de buyers journey en customer journey (klantreis). Zoals je hieronder ziet bestaat het koopproces uit de volgende klantreizen:

  • de buyers journey: deze omvat de fases die betrekking hebben op het kopen van een product of dienst en het evalueren en kiezen van een aanbieder (leverancier)
  • de customer journey: deze omvat de fases die betrekking hebben op het gebruik en de evaluatie van het gekochte product of dienst en de daarbij behorende service

In een schematische weergave zien het koopproces en de daarbij behorende journeys er zo uit:

Waar in het verleden in dit koopproces het bedrijf en de sales medewerkers de controle hadden, is door het internet de macht verschoven naar de klant. Sommige onderzoeken, zoals die van gerenommeerde onderzoeksbureaus als Gartner Inc. en Forrester, geven aan dat een klant vandaag de dag meer dan 70% van het koopproces zelfstandig doorloopt alvorens hij contact opneemt en daadwerkelijk een medewerker van een bedrijf spreekt. Hierop is of zal je bedrijf op hele korte termijn geen uitzondering zijn. Dit is volgens deze onderzoeken onder andere te danken aan de grote hoeveelheid beschikbare informatie op het internet en de eenvoud waarmee deze op ieder moment van de dag en vanaf iedere gewenste locatie te raadplegen is. Daarnaast biedt internettechnologie verschillende mogelijkheden aan waarmee je producten en diensten efficiënter in de markt kan zetten en distribueren. Kortom een fundamentele verandering in het koopproces waar je als bedrijf niet alleen rekening mee moet houden maar ook op zou moeten anticiperen.

Voor een gedetailleerde toelichting over het belang van klantacquisitie, raden wij je aan het omvangrijke wetenschappelijk onderzoek van professor Byron Sharp en zijn team te lezen. Zijn onderzoeken zijn gepubliceerd in het boek “How Brands Grow”

Online bedreigingen omzetten in kansen

Waar het ene bedrijf door deze machtsverschuiving in de buyer en customer journey failliet gaat, floreert de ander. Denk maar eens aan de ondergang van bedrijven als De Block, Oad Reizen en vele lokale makelaars aan de ene kant. En de opkomst van bedrijven als Coolblue, Cheap Tickets en Funda in Business aan de andere kant. Bij Uptimizers hebben we ruim 16 jaar ervaring op dit gebied. Als online marketeers en business developers hebben we, door de jaren heen, bedreigingen en kansen die het internet en nieuwe technologie te weeg brengen voor bedrijven in kaart gebracht en procesmatig op leren anticiperen. Deze kennis en ervaring bieden we nu aan in de vorm van online leadgeneratie diensten om bedrijven te helpen klanten te acquireren. Zonder leads heb je namelijk geen klanten. En zonder klanten heb je uiteraard geen business.

De buyers journey als specialisme

Binnen Uptimizers geloven we enorm in specialisatie. En in het bijzonder wanneer het ons online marketing en sales vak betreft. Niet alleen omdat de mogelijkheden op het internet continu veranderen, maar ook omdat de digitalisering van onze samenleving in een razendsnel tempo doorgaat. Zo blijven wij zelf bij, worden we elke dag een beetje beter en leveren we maximale impact voor onze opdrachtgevers. Dit heeft ervoor gezorgd dat we 2 jaar geleden het besluit hebben genomen om ons volledig te focussen op online leadgeneratie, lead opvolging en alles daartussenin.

Aangenaam, dit zijn wij

Met een team van 6 online marketing en sales specialisten werken we vanuit ons kantoor in Leiderdorp aan verschillende online marketing projecten voor bedrijven in de regio en ver daarbuiten. Denk aan bedrijven in Leiden, Alphen aan de Rijn, Katwijk, Rijnsburg en Noordwijk maar ook Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Coevorden. Onze specialisaties lopen uiteen van strategie ontwikkeling, online marketing, sales en analytics. Voor onze opdrachtgevers genereren we leads, ontwikkelen we zakelijke websites en adviseren we over online marketing, sales en webdesign vraagstukken. Onze opdrachtgevers variëren van lokale bedrijven als De Fietsenwacht en Wessel Juristen (regionale bedrijven) tot tech startups als Sounders Music en multinationals als Lebara Telecom. Onze aanpak en dienstverlening kenmerkt zich door specialisatie, maatwerk en een resultaat gedreven en proactieve instelling. 

Vraag een gratis online leadgeneratie scan aan en maak vrijblijvend kennis met onze B2B leadgeneratie en klantacquisitie diensten

Wil je kennismaken met onze B2B leadgeneratie en klantacquisitie dienstverlening? Vraag dan een gratis online leadgeneratie scan aan. Hiermee krijg je inzicht in de huidige staat van de online leadgeneratie activiteiten van je bedrijf en inzicht waar de verbetermogelijkheden en groeipotentie zit.

Meer weten over onze online leadgeneratie scan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via dit contactformulier of bel ons op 085 -0606 366 of 06 – 199 66 283!

Note

De afbeeldingen die we in dit artikel gebruikt hebben, zijn door ons zelf gemaakt en komen van de afbeeldingen banken Freepik en Unsplash (Bruce Mars).

Takeaways

  • Bedenk voor je aan de slag gaat aan welke zaken je wilt werken. Welk deel van jouw website functioneert niet naar behoren als het gaat om leadgeneratie?
  • Zorg dat je jouw bezoeker aanspreekt met het ontwerp van je website. De verschillende onderdelen moeten kloppen, een effectief landingspagina formulier, het design zelf, update de content.
  • Een goede gebruikservaring is uitermate belangrijk om te voorkomen dat mensen afhaken. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor de bezoeker om lead te (willen) worden.
  • Denk ook aan toegankelijkheid; steeds meer mensen gebruik hun mobiele telefoon om te zoeken en niet iedereen gebruikt dezelfde zintuigen om jouw website te bezoeken.
  • Vergeet zeker niet de SEO & SEA voor het promoten van je website.

Bel mij terug!

Wil je meer weten over onze leadgeneratie dienstverlening? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake gesprek. Bel ons op 085 – 0606 366 of gebruik dit contactformulier.