Wat houdt de Google Penguin Update 4.0 in?

De Google zoekmachine crawlt, indexeert en rangschikt webpagina’s, afbeeldingen video’s en andere vormen van content met behulp van een algoritme. Deze algoritme, genaamd Hummingbird, bestaat uit honderden onderdelen, genaamd filters, waarvan Penguin er een is. Afgelopen maand is de vierde generatie van de Penguin filter live gegaan (Penguin 4.0). Deze wordt de komende weken uitgerold en de gevolgen hiervan voor jouw organische website verkeer zal de komende weken zichtbaar worden.

Wat is Google Penguin?

Voor wie nog onbekend is met de Google Penguin hier een korte toelichting. Google Penguin is een van de vele filters in het algoritme van de Google zoekmachine die in April 2012 voor het eerst live is gegaan. Het doel van de Penguin filter is de verwijzende links die een website heeft verkregen/verkrijgt te beoordelen op kwaliteit en autoriteit. Met de Penguin filter kan het algoritme veel beter beoordelen of de backlinks van een specifieke website volgens de richtlijnen van Google zijn verkregen. En indien de backlinks legaal zijn verkregen wat de kwaliteit hiervan is. Voorbeelden van backlinks die tegen de richtlijnen van Google zijn of als inferieur worden gezien zijn:

  • Ingekochte backlinks
  • Op grote schaal onderling geruilde backlinks
  • Backlinks met overgeoptimaliseerde anchorteksten (linktekst)
  • Backlinks geplaatst in footers of template secties van website die op een groot aantal webpagina’s terugkomt

Websites die frauduleuze en/of backlinks van lage kwaliteit hebben, lopen een hele grote kans op het krijgen van een penalty. Dit kunnen zijn het verwijderen (de-indexen) van webpagina’s uit de index of het verlagen van de posities van webpagina’s in de zoekmachine.

Om deze penalties of dalingen in rankings weer te verbeteren heeft Google de disavow tool in het leven geroepen. Hier kunnen webmasters de links die als spam worden gezien indienen om aan te tonen dat ze er alles aan gedaan hebben deze te laten verwijderen van de verwijzende website.

Wat houdt de Google Penguin 4.0 update in?

Tussen het opschonen van de backlinks en het opnieuw herevalueren van een website door Google en het daadwerkelijk terug krabbelen in de zoekmachine als gevolg van een penalty zaten tot voor kort maanden en in erge gevallen jaren. Google Penguin is nu een kernonderdeel van het algoritme waardoor tijdens het (re)crawlen en het (re)indexeren van webpagina’s de Pinguin filter real-time wordt toegepast. Het evalueren van het backlink profiel is dus nu een vast onderdeel van het crawl en indexatie proces. Consequenties als gevolg van de kwaliteit van de backlinks van een webpagina zijn daarom in een hele korte periode merkbaar voor website eigenaren.

Google Penguin 4.0 evalueert backlinks op webpagina niveau

In tegenstelling tot de voorgaande Google Penguin versies is Google Penguin veel verfijnder in het evalueren van de kwaliteit van backlinks. Met Google Penguin 4.0 evalueert en waardeert het algoritme niet meer de website in zijn geheel maar doet dit nu op het niveau van individuele webpagina’s en individuele zoekwoorden. Dit houdt praktisch in dat een penalty gegeven kan worden voor specifieke zoekwoorden/zoekopdrachten of een specifieke webpagina.

Dit verwacht Google van jouw website

Met de Google Penguin in het algemeen en Google Penguin 4.0 in het bijzonder wil Google backlink spammers nog slimmer af zijn om de kwaliteit van de zoekresultaten verder te verbeteren. Google verwacht daarom van website eigenaren nog meer de focus om:

  1. Unieke en kwalitatieve content te ontwikkelen
  2. Een technische kwalitatieve en gebruiksvriendelijke website te ontwikkelen
  3. Organisch links te verkrijgen

Takeaways

  • Bedenk voor je aan de slag gaat aan welke zaken je wilt werken. Welk deel van jouw website functioneert niet naar behoren als het gaat om leadgeneratie?
  • Zorg dat je jouw bezoeker aanspreekt met het ontwerp van je website. De verschillende onderdelen moeten kloppen, een effectief landingspagina formulier, het design zelf, update de content.
  • Een goede gebruikservaring is uitermate belangrijk om te voorkomen dat mensen afhaken. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor de bezoeker om lead te (willen) worden.
  • Denk ook aan toegankelijkheid; steeds meer mensen gebruik hun mobiele telefoon om te zoeken en niet iedereen gebruikt dezelfde zintuigen om jouw website te bezoeken.
  • Vergeet zeker niet de SEO & SEA voor het promoten van je website.

Bel mij terug!

Wil je meer weten over onze leadgeneratie dienstverlening? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende intake gesprek. Bel ons op 085 – 0606 366 of gebruik dit contactformulier.