Hoe schat je in hoe belangrijk een lead is? Hoe bepaal je de juiste prioriteit? En waarom is het überhaupt belangrijk dat je prioriteit bepaalt? Een sales accepted lead is een tussenstap tussen een MQL en een SQL. Deze stap zorgt voor een efficiëntere overschakeling van processen. In dit blog lees je over de voordelen van een SAL proces.
Wat is een SAL?
Wanneer een potentiële klant in aanraking komt met je organisatie is dit een prospect of een lead. Wanneer deze lead interesse toont in de organisatie en voldoet aan enkele eisen, zoals bijvoorbeeld behoren tot de doelgroep, is deze lead een marketing qualified lead. Iedere organisatie stelt zelf eisen voor het kwalificeren van een lead als een marketing qualified lead. De marketing afdeling richt zich vervolgens tot deze MQL.
Een sales qualified lead is een andere prospect in de sales pipeline die zijn eigen eisen heeft. Deze leads kennen hun probleem en hebben ook al duidelijk nagedacht over wat een eventuele uitkomst kan zijn. Ook hebben ze de beslissing gemaakt om een product te kopen of een dienst in te schakelen om dit probleem op te oplossen. Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van sales accepted leads is de stap van MQL naar SQL ook de stap van het marketing team naar de sales afdeling.
Een sales accepted lead is een extra tussenstap tussen de classificatie van een marketing qualified lead en een sales qualified lead. In het geval van een SAL neemt het sales team een MQL over van de marketingafdeling. Dit wordt vaak gedaan bij een bepaalde lead die al een lange tijd bekend is bij het marketing team, maar die schijnbaar niet verder door de sales pipeline komt. In dit geval neemt de sales afdeling al contact voor zij een aanbod doen. Op deze manier kan de sales medewerker toch de potentiële klant door de sales pipeline begeleiden.
De voordelen van sales accepted leads
Het eerste voordeel van het afsplitsen van sales accepted leads is daarom ook het helpen van potentiële klanten die niet uit de beslissingsfase komen. De sales afdeling neemt de zaak al in een vroeg stadium over waardoor de overgang van marketing qualified lead naar sales qualified lead soepeler verloopt. Dit komt onder andere omdat de sales vertegenwoordiger al vroeg rapport opbouwt met de prospect. Ook helpt dit de sales medewerker om een helder inzicht te krijgen in de probleemvraag van de potentiële klant en geeft het de werknemer de mogelijkheid om de beste oplossing voor de klant te bedenken.
Criteria voor sales accepted leads
Natuurlijk moeten ook voor sales accepted leads criteria vastgesteld worden over wanneer deze overdracht plaats moet vinden. Ook het indelen van leads op basis van de kans dat deze leads daadwerkelijk klanten worden helpt met het stellen van prioriteiten. Dat betekent overigens niet dat je een klant met een lagere conversie kans links moet laten liggen. Maar als er een keuze gemaakt moet worden bij een erg tijdsintensieve lead die een lage conversie kans heeft is het wellicht productiever je energie in een prospect met een hogere conversie kans te steken.
Een van de manieren om deze categorisatie te realiseren is het koppelen van een puntensysteem aan het klikgedrag van prospects. Kijk naar het gedrag van uw huidige klanten toen zij zich nog in dit stadium bevonden. Hebben de meeste van deze klanten hun contactgegevens achtergelaten op een online formulier? Beloon deze actie dan in uw puntensysteem. Op deze manier kunt u eenvoudig en overzichtelijk uw veelbelovende leads in de gaten houden.
Wilt u meer leren over lead nurturing? Lees dan ons blog!
Note: De foto uit dit artikel is gemaakt door Campaign Creators en komt van de stockfoto site Unsplash